Fossiele brandstoffen zijn nog steeds de belangrijkste energiebron voor transport, met een grote uitstoot van broeikasgassen als gevolg. Het gebruik van alcoholen, zoals methanol en ethanol, als alternatieve brandstoffen is een interessante manier om de CO2 uitstoot te verminderen.
Deze brandstoffen kunnen op een hernieuwbare manier geproduceerd worden zodat er, in het ideale geval, netto geen CO2 meer wordt uitgestoten. Aangezien ze vloeibaar zijn bij atmosfeerdruk kan de huidige brandstofinfrastructuur behouden blijven en kunnen ze gemakkelijk opgeslagen worden in een voertuig. Verder zijn deze brandstoffen interessant omdat ze ook het potentieel hebben om het rendement en de uitstoot van schadelijke emissies van verbrandingsmotoren te verbeteren.
Methanol en ethanol zijn ook mengbaar met benzine waardoor een zachte overgang naar deze alternatieve brandstoffen mogelijk is, door gebruik te maken van motoren die kunnen werken op verschillende alcohol-benzine-mengsels. Voor de ontwikkeling van deze flex-fuel motoren zijn simulatiemodellen echter onontbeerlijke ontwikkelingstools. Het doel van dit doctoraat was bijgevolg om een model te formuleren voor motoren met alcohol-benzine-mengsels als brandstof.
Verschillende submodellen werden gecreëerd voor o.a. de vlamvoortplanting en het ontstekingsgedrag van alcohol-benzine-mengsels en deze modellen werden geïmplementeerd in een motorsimulatiecode. Vergelijking met metingen op alcoholmotoren toonde aan dat de ontwikkelde modellen beduidend beter presteren dan bestaande motormodellen.
| |