Waterstof wordt vaak aangehaald als een milieuvriendelijk alternatief voor fossiele brandstoffen. Bovendien kan het brandstofverbruik worden gereduceerd zodat transport meer ecologisch wordt door het gebruik van hoogsterktestaalsoorten. Jammer genoeg treedt een onvoorspelbaar ductiliteitsverlies op wanneer dit staal in contact komen met waterstof. Tot op heden blijven de achterliggende mechanismes ongekend, hoewel het algemeen aanvaard is dat carbides een positief effect hebben om de weerstand tegen het waterstofgeïnduceerd mechanisch falen te verhogen.
Het effect van de toevoeging van carbides op het waterstofgeïnduceerd ductiliteitsverlies in hoogsterktelegeringen werd onderzocht in dit doctoraat. De impact van waterstof op het ductiliteitsgedrag van commerciële staalsoorten werd aangetoond. Aangezien deze materialen meerfasig zijn, is de interpretatie van experimentele data zeer complex. Daarom werden generische materialen ontwikkeld, namelijk Fe-C en Fe-C-X legeringen. Als ternair legeringselement (X) werd Ti, Cr, Mo en V toegevoegd, en de interactie van de corresponderende carbides met waterstof werd bestudeerd. Een nieuw type van waterstof, namelijk mobiele waterstof, werd gedefinieerd in dit werk. Deze is geassocieerd met waterstof die bij dislocaties gevangen zit en een mooie correlatie met de graad van verbrossing werd aangetoond. Bovendien werd de positieve invloed van de toevoeging van carbides bevestigd. | |