Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen

Netwerkmodellering voor het ontwerp van algoritmes en toepassingen in intelligente transportsystemen


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Maarten Houbraken   Datum: Maandag 18/06/2018 om 16:00 
Adres: ()
, null null
  Lokatie: auditorium 1, iGent, eerste verdieping, Technologiepark Zwijnaarde 126, 9052 Zwijnaarde
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Nederlands

Curriculum
Master of Science in Computer Science Engineering: ICT, Ghent University, 2011

Promotor
Mario Pickavet
Pieter Audenaert

Examencommissie
em. prof. Daniël De Zutter
Mario Pickavet (EA05)
Pieter Audenaert (EA05)
Didier Colle, Universiteit Gent, Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, EA05 - Vakgroep Informatietechnologie, Technologiepark Zwijnaarde 126, 9052 Zwijnaarde
E: didier.colle@ugent.be
Veerle Fack
Chris Tampère
Steven Logghe

Onderzoeksthema

Netwerken zijn eenvoudige maar krachtige modellen die toepasbaar zijn in allerlei domeinen. In het mobiliteitsdomein worden netwerken veelvuldig gebruikt om transportnetwerken te modelleren, hetgeen toelaat om hedendaagse verkeersvragen en –problemen aan te pakken met netwerkalgoritmes. Naast de traditionele stationaire verkeersdata van sensoren op vaste meetlocaties, is de laatste jaren een interessante bron beschikbaar gekomen genaamd Floating Car Data (FCD), afkomstig van voertuigen die hun positie en/of afgelegde weg elektronisch doorsturen. Binnen dit doctoraat werd vooral gekeken naar hoe die verkeersdata kan omgevormd en gebruikt worden in verkeersmanagementtoepassingen. Aangezien FCD een nieuwe bron van data was, was het nog onduidelijk welke informatie precies vervat zat in de metingen. Daarom werd speciaal aandacht besteed aan het analyseren en verwerken van de data tot informatie zoals bijvoorbeeld in nationale netwerkanalyse. Ook werd er gekeken naar hoe de FCD gecombineerd kon worden met traditionele data in datafusiealgoritmes om zo een verrijkt beeld te krijgen van de actuele verkeerssituatie. Tot slot werd het nut van FCD voor live verkeersmanagementtoepassingen onderzocht. Hierbij werden algoritmes ontwikkeld om op basis van rondrijdende voertuigen dynamische snelheidsborden aan te sturen.


Taal proefschrift
Engels

Documenten