Netwerken zijn eenvoudige maar krachtige modellen die toepasbaar zijn in allerlei domeinen. In het mobiliteitsdomein worden netwerken veelvuldig gebruikt om transportnetwerken te modelleren, hetgeen toelaat om hedendaagse verkeersvragen en problemen aan te pakken met netwerkalgoritmes. Naast de traditionele stationaire verkeersdata van sensoren op vaste meetlocaties, is de laatste jaren een interessante bron beschikbaar gekomen genaamd Floating Car Data (FCD), afkomstig van voertuigen die hun positie en/of afgelegde weg elektronisch doorsturen. Binnen dit doctoraat werd vooral gekeken naar hoe die verkeersdata kan omgevormd en gebruikt worden in verkeersmanagementtoepassingen. Aangezien FCD een nieuwe bron van data was, was het nog onduidelijk welke informatie precies vervat zat in de metingen. Daarom werd speciaal aandacht besteed aan het analyseren en verwerken van de data tot informatie zoals bijvoorbeeld in nationale netwerkanalyse. Ook werd er gekeken naar hoe de FCD gecombineerd kon worden met traditionele data in datafusiealgoritmes om zo een verrijkt beeld te krijgen van de actuele verkeerssituatie. Tot slot werd het nut van FCD voor live verkeersmanagementtoepassingen onderzocht. Hierbij werden algoritmes ontwikkeld om op basis van rondrijdende voertuigen dynamische snelheidsborden aan te sturen.
| |