Video is alomtegenwoordig in de huidige maatschappij. Tegenwoordig is videobeleving niet meer beperkt tot de huiskamer, maar wordt ook steeds meer via het internet of mobiel naar televisie gekeken. Dit onder meer dankzij de toenemende interesse in smartphones en de verbeterde connectiviteit op draadloze netwerken. Om niet voor elke toepassing of elk toestel een nieuwe videostroom te moeten genereren, werd schaalbare videocompressie ontworpen. Schaalbare videocompressie laat toe om uit één videostroom andere videostromen te extraheren die rekening houden met de limieten van de gekozen toepassingen en verschillende types toestellen. Schaalbare videocompressie kent ook nadelen. Zo is de complexiteit van het encoderen van schaalbare video sterk verhoogd ten opzichte van niet-schaalbare videocompressie.
Een andere trend is de interesse voor 3D-video, en meer specifiek voor 3D zonder bril. Voor 3D-video is echter een grote hoeveelheid data nodig voor de reconstructie van de scène.
In dit doctoraat werd de encodeercomplexiteit van schaalbare videocompressie verlaagd door een model op te stellen dat de beslissingsstappen reduceert. Daarnaast werd een nieuwe architectuur voorgesteld voor de compressie van 3D-video. Hiervoor werd een veel gebruikte videostandaard (H.264/AVC) gecombineerd met een nieuwe standaard (H.265/HEVC). Dit laat compatibiliteit toe met bestaande systemen en de laagcomplexe implementatie zorgt tevens voor een hoge codeerefficiëntie. | |