Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: werktuigkunde-elektrotechniek

Sensorloze detectie en regeling van de lasthoek bij hybride stappenmotoren


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Stijn Derammelaere   Datum: Dinsdag 02/07/2013 om 17:00 
Adres: vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering (EA08)
Sint-Martens-Latemlaan 2B, Gebouw A, 8500 Kortrijk
  Lokatie: Hogeschool West-Vlaanderen, Campus GkG, Gebouw B, gelijkvloers, Raadszaal, Graaf Karel de Goedelaan 5, 8500 Kortrijk
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Nederlands

Curriculum
Industrieel Ingenieur Elektromechanica optie Automatisering, Hogeschool West-Vlaanderen, 2006

Promotor
Lieven Vandevelde
Kurt Stockman

Examencommissie
prof. Patrick De Baets
Lieven Vandevelde (EA08)
Kurt Stockman (EA08)
Frederik De Belie, Universiteit Gent, Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, EA08 - Vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering, Technologiepark Zwijnaarde 131, 9052 Zwijnaarde
E: frederik.debelie@ugent.be
Wim De Waele
Jehudi Maes
Johan Gyselinck
Wim Symens

Onderzoeksthema

Stappenmotoren zijn de machines bij uitstek voor openlus positioneertaken bij laag vermogen. Toch zijn er aantal nadelen verbonden aan de openlus sturing van stappenmotoren. De grote meerderheid van de stappenmotoren worden aangestuurd in volle stap mode bij maximum stroom. Dat resulteert in een lage energie efficiƫntie, koppelrimpel, trillingen en lawaai. Om te komen tot een meer performante geslotenlus aandrijving is er nood aan feedback informatie. Het toevoegen van een mechanische positiesensor zou de prijs en complexiteit van de aandrijving nodeloos opdrijven. In dit onderzoek wordt daarom een methode voorgesteld om de feedback informatie te schatten op basis van, eenvoudig te meten, elektrische signalen. Op die manier kan het stroomniveau, gebruikt voor het aandrijven van de machine, geoptimaliseerd worden. Dit onderzoek stelt niet enkel een schat algoritme maar ook een regel algoritme voor die het stroomniveau aanpast aan de lastomstandigheden. Deze regeling zal de manier waarop een gebruiker de machine aanstuurt niet wijzigen. Hierdoor is deze methode breed industrieel inzetbaar. Een uitgebreide meetcampagne toont de inzetbaarheid van deze algoritmes aan. Bovendien worden ook metingen uitgevoerd om de winst in energie-efficiƫntie, de uitbereiding van de werkingsgebieden en de impact op motortrillingen van de regeling te kwantificeren.


Taal proefschrift
Nederlands

Documenten