Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: bouwkunde

Belasting ten gevolge van zware golfimpacten op kustwaterbouwkundige constructies met een uitkragend gedeelte


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Dogan Kisacik   Datum: Maandag 23/04/2012 om 16:00 
Adres: ()
, null null
  Lokatie: auditorium P Jozef Plateau, gelijkvloers, Jozef Plateaustraat 22, 9000 Gent
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Nederlands

Curriculum
Master of Science in Civil Engineering, Christial albrechts university Kiel-Germany, May 2004

Promotor
Peter Troch
Philippe Van Bogaert

Examencommissie
prof. Rik Van de Walle
Peter Troch (EA15)
Philippe Van Bogaert (EA15)
Julien De Rouck, Universiteit Gent, Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, EA15 - Vakgroep Civiele Techniek, Technologiepark Zwijnaarde 60, 9052 Zwijnaarde
E: julien.derouck@ugent.be
Hans De Backer
Robby Caspeele
Luca Martinelli
Ahmet C. Yalciner

Onderzoeksthema

Verticale golfbrekers zijn frequent gebruikte structuren om havens te beschermen tegen de invloed van de zee. Het beperken van golfoverslag over golfbrekers is een kritiek onderdeel van het ontwerp. Daarom wordt er door ingenieurs vaak voor gekozen om een overkraging of zelfs een ingeklemde horizontale plaat te voorzien aan de bovenzijde. De opwaartse impact van de golven op dit horizontale deel kan echter zorgen voor een aanzienlijke belasting. Deze belasting is bovendien een impactbelasting zodat ze niet gelijkgesteld kan worden aan een statisch equivalente belasting. Daarom is het nodig dat de vorm van deze golfimpacten, zowel in ruimte als in tijd, exact beschreven kan worden. Dit onderzoek gebruikt de Pier van Blankenberge aan de Belgische Kust als voorbeeld van een verticale structuur met een horizontaal uitkragend gedeelte. Het hoofddoel van dit doctoraal onderzoek is de golfbelasting op een verticale structuur met horizontaal uitstekend gedeelte te bestuderen, gebaseerd op de correlatie tussen de kinematica van brekende golven enerzijds en de hoogte, distributie, duur en karakteristieken van golfimpacten gebaseerd op traditionele modelproeven. Daarom worden testen uitgevoerd op een tweedimensionaal verschaald model in een golfgoot. De correlatie tussen golfkinematica en de bijhorende impactdrukken en wordt in detail bestudeerd. Vervolgens wordt de drukverdeling ten gevolge van de golfimpact op een verticale structuur met horizontaal deel bestudeerd. Tenslotte, wordt een nieuw voorspellingsmodel ontwikkeld voor de verticaal gerichte krachten op het horizontaal uitkragende gedeelte


Taal proefschrift
Engels

Documenten