Het steeds toenemende detailniveau van 3D-data, dankzij vooruitgang in acquisitiehardware en modelleersoftware, samen met de groeiende diversiteit in communicatiekanalen en visualisatietoestellen vragen om schaalbare representaties. De informatie moet compact opgeslagen worden en de resolutie moet progressief kunnen verbeteren tijdens de transmissie, waarbij geometrische kenmerken vroeg zichtbaar moeten worden. Daarenboven is willekeurige toegang in de datastroom nodig om specifieke geometrische regio's te prioriteren en geheugengebruik te beperken.
Deze dissertatie beschrijft een nieuwe kenmerkbehoudende, wavelet-gebaseerde onregelmatige driehoeksmeshcodec met ondersteuning voor interessegebieden (regions-of-interest, ROIs) en rate-distortie-geoptimaliseerde opslag en transmissie. Ondanks de duurdere encodering van onregelmatige driehoeksmeshes vergeleken met hun semi-regelmatige tegenhangers, overtreft de voorgestelde codec toch de huidige oplossingen bij lage bitrates, terwijl geometrische kenmerken bovendien beter behouden worden. Voor interactieve rendertoepassingen wordt de belasting op grafische hardware verder gereduceerd dankzij onregelmatigheid van driehoeksmeshes die betere kwaliteit toelaten met minder driehoeken. Verder laat een adaptieve inverse transformatie ROI-gebaseerde transmissies toe; met groter wordende modellen verdwijnt de additionele kost ten opzichte van de haalbare winst. Tenslotte laat de intrabandcodering rate-distortie-optimalisatie toe: datablokken kunnen geordend worden zodat de kwaliteit voor elke bitrate optimaal is. | |