Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen

Schaalbare karakteristiekbehoudende codering van onregelmatige meshes met ondersteuning voor interactieve interessegebieden


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Jonas El Sayeh Khalil   Datum: Woensdag 16/05/2018 om 16:00 
Adres: ()
, null null
  Lokatie: auditorium 1, iGent, eerste verdieping, Technologiepark Zwijnaarde 126, 9052 Zwijnaarde
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Nederlands

Curriculum
Master of Science in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen - afstudeerrichting software engineering; Universiteit Gent; 2012

Promotor
Peter Lambert
Adrian Munteanu

Examencommissie
prof. Gert De Cooman
Peter Lambert (EA06)
Adrian Munteanu (Vrije Universiteit Brussel)
Aleksandra Pizurica
Wesley De Neve
Glenn Van Wallendael, Universiteit Gent, Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, EA06 - Vakgroep Elektronica en Informatiesystemen, Technologiepark Zwijnaarde 122,Technologiepark Zwijnaarde 126, 9052 Zwijnaarde
E: glenn.vanwallendael@ugent.be
Bart Pieters
Sébastien Valette

Onderzoeksthema

Het steeds toenemende detailniveau van 3D-data, dankzij vooruitgang in acquisitiehardware en modelleersoftware, samen met de groeiende diversiteit in communicatiekanalen en visualisatietoestellen vragen om schaalbare representaties. De informatie moet compact opgeslagen worden en de resolutie moet progressief kunnen verbeteren tijdens de transmissie, waarbij geometrische kenmerken vroeg zichtbaar moeten worden. Daarenboven is willekeurige toegang in de datastroom nodig om specifieke geometrische regio's te prioriteren en geheugengebruik te beperken. Deze dissertatie beschrijft een nieuwe kenmerkbehoudende, wavelet-gebaseerde onregelmatige driehoeksmeshcodec met ondersteuning voor interessegebieden (regions-of-interest, ROIs) en rate-distortie-geoptimaliseerde opslag en transmissie. Ondanks de duurdere encodering van onregelmatige driehoeksmeshes vergeleken met hun semi-regelmatige tegenhangers, overtreft de voorgestelde codec toch de huidige oplossingen bij lage bitrates, terwijl geometrische kenmerken bovendien beter behouden worden. Voor interactieve rendertoepassingen wordt de belasting op grafische hardware verder gereduceerd dankzij onregelmatigheid van driehoeksmeshes die betere kwaliteit toelaten met minder driehoeken. Verder laat een adaptieve inverse transformatie ROI-gebaseerde transmissies toe; met groter wordende modellen verdwijnt de additionele kost ten opzichte van de haalbare winst. Tenslotte laat de intrabandcodering rate-distortie-optimalisatie toe: datablokken kunnen geordend worden zodat de kwaliteit voor elke bitrate optimaal is.


Taal proefschrift
Engels

Documenten