Doctoraat in de stedenbouw en de ruimtelijke planning

De havenstad plannen. Een bijdrage tot en toepassing van de relationele aanpak, gebaseerd op vijf casestudies in Amsterdam (Nederland) en Gent (Belgiƫ)


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Karel Van den Berghe   Datum: Vrijdag 28/09/2018 om 16:30 
Adres: ()
, null null
  Lokatie: Aula Ceremoniezaal, Voldersstraat 9, 9000 Gent
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Nederlands

Curriculum
Bsc. Geography (UGent - 2010)
Msc. Geography (UGent - 2012)
Msc. Urbanism and Spatial Planning (UGent - 2013)

Promotor
Luuk Boelens
Wouter Jacobs

Examencommissie
em. prof. Luc Taerwe
Luuk Boelens (EA15)
Wouter Jacobs (Erasmus Universiteit Rotterdam, Nederland)
Filip Boelaert, Universiteit Gent, Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, EA15 - Vakgroep Civiele Techniek, Technologiepark Zwijnaarde 60, 9052 Zwijnaarde
E: filip.boelaert@ugent.be
Daan Schalck
Ellen van Bueren
Larissa van der Lugt
Arnoud Lagendijk
Frank Witlox

Onderzoeksthema

Het proefschrift handelt over een relationele interpretatie van havensteden. In het bijzonder wordt er gefocust op de interactie tussen de stedelijke en maritieme economie. Het doctoraat behandelt vijf economische case studies (staal sector, autosector, biobased sector) in de havensteden Gent en Amsterdam. In het theoretische hoofdstuk wordt de relationele aanpak kritisch behandeld en wordt het analytisch kader gepresenteerd waarmee de tactische, strategische en structurele koppelingsmechanismes kunnen geanalyseerd worden. Vervolgens wordt een 3-stappen conceptueel kader gepresenteerd. In stap 1 wordt de havenstad interface vanuit een database model gevisualiseerd volgens een nieuw ontwikkelde visualisatie methodologie. Stap 2 gaat na waarom we deze havenstad interface zo observeren en in stap 3 wordt nagegaan hoe actoren de beleidsagenda hebben gevormd in dit proces. Het proefschrift concludeert dat de havenstad interface van groot belang is voor zowel de stedelijke als maritieme economie. Waarbij tot op heden de havenstad interface voornamelijk wordt gepland om een (ruimtelijk) conflict tussen haven en stad te vermijden, pleiten we er voor dat net deze (relationele) ruimte zeer strategisch moet ingezet worden. Zodoende zullen bestaande regionale economische netwerken kunnen versterkt worden en beter verankerd, leidend tot een op lange termijn regionale economische ontwikkeling.


Taal proefschrift
Engels

Documenten