Het proefschrift handelt over een relationele interpretatie van havensteden. In het bijzonder wordt er gefocust op de interactie tussen de stedelijke en maritieme economie. Het doctoraat behandelt vijf economische case studies (staal sector, autosector, biobased sector) in de havensteden Gent en Amsterdam.
In het theoretische hoofdstuk wordt de relationele aanpak kritisch behandeld en wordt het analytisch kader gepresenteerd waarmee de tactische, strategische en structurele koppelingsmechanismes kunnen geanalyseerd worden. Vervolgens wordt een 3-stappen conceptueel kader gepresenteerd. In stap 1 wordt de havenstad interface vanuit een database model gevisualiseerd volgens een nieuw ontwikkelde visualisatie methodologie. Stap 2 gaat na waarom we deze havenstad interface zo observeren en in stap 3 wordt nagegaan hoe actoren de beleidsagenda hebben gevormd in dit proces.
Het proefschrift concludeert dat de havenstad interface van groot belang is voor zowel de stedelijke als maritieme economie. Waarbij tot op heden de havenstad interface voornamelijk wordt gepland om een (ruimtelijk) conflict tussen haven en stad te vermijden, pleiten we er voor dat net deze (relationele) ruimte zeer strategisch moet ingezet worden. Zodoende zullen bestaande regionale economische netwerken kunnen versterkt worden en beter verankerd, leidend tot een op lange termijn regionale economische ontwikkeling.
| |