Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen

'Steered Mixture-of-Experts' voor de representatie, verwerking en codering van beelden en lichtvelden: een universele aanpak voor immersieve belevingen op basis van camerabeelden


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Ruben Verhack   Datum: Dinsdag 28/04/2020 om 16:00 
Adres: ()
, null null
  Lokatie: nog niet bepaald
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Engels

Curriculum
Bachelor Information Technology, Master of Science in Computer Science Engineering: Software Engineering

Promotor
Peter Lambert
Thomas Sikora

Examencommissie
prof. Gert De Cooman
Peter Lambert (EA06)
Thomas Sikora (Technische Universität Berlin, Duitsland)
Glenn Van Wallendael, Universiteit Gent, Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, EA06 - Vakgroep Elektronica en Informatiesystemen, Technologiepark Zwijnaarde 122,Technologiepark Zwijnaarde 126, 9052 Zwijnaarde
E: glenn.vanwallendael@ugent.be
Jean-Francois Macq
Christine Guillemot
Klaus Obermayer
Tim Wauters

Onderzoeksthema

Virtual reality voor camera-opgenomen scènes is fundamenteel verschillend aan de VR-beleving van bijvoorbeeld computer games. Het probleem is veel uitdagender vanwege het gebrek aan geometrische kennis van de scène. Momenteel is 360-graden video de voornaamste vorm van immersieve belevingen van camera-opgenomen beelden (CC-VR), maar die is nog onvoldoende voor een volledige VR-ervaring. Namelijk, kijkers kunnen alleen rondkijken, maar de locatie van hun hoofd staat vast. Als zodanig is er een grote interesse om deze beperkingen te overwinnen en aldus de kijker de mogelijkheid te geven om in een grote complexe ruimte tussen objecten te kunnen navigeren en zelfs door deuren te kunnen lopen. In dit proefschrift wordt een nieuwe universele methode voorgesteld voor het weergeven en coderen van een breed scala aan beeldmodaliteiten die op een toekomstbestendige manier is ontworpen om CC-VR mogelijk te maken in de toekomst. Eerst wordt een theoretische uiteenzetting gebracht over vereisten voor zo’n belevingen en de tekortkomingen van de huidige paradigma’s. Vervolgens wordt de nieuwe representatie geïllustreerd voor lager-dimensionale afbeeldingen (bijv. afbeeldingen) en verder toegepast op meer immersieve beeldmodaliteiten (bijv. 360° afbeeldingen en lichtvelden). Ten slotte wordt een coderingsmethode gepresenteerd om dergelijke beelden efficiënt op te slaan, te verzenden en uit te zenden.


Taal proefschrift
Engels

Documenten