Virtual reality voor camera-opgenomen scènes is fundamenteel verschillend aan de VR-beleving van bijvoorbeeld computer games. Het probleem is veel uitdagender vanwege het gebrek aan geometrische kennis van de scène. Momenteel is 360-graden video de voornaamste vorm van immersieve belevingen van camera-opgenomen beelden (CC-VR), maar die is nog onvoldoende voor een volledige VR-ervaring. Namelijk, kijkers kunnen alleen rondkijken, maar de locatie van hun hoofd staat vast. Als zodanig is er een grote interesse om deze beperkingen te overwinnen en aldus de kijker de mogelijkheid te geven om in een grote complexe ruimte tussen objecten te kunnen navigeren en zelfs door deuren te kunnen lopen.
In dit proefschrift wordt een nieuwe universele methode voorgesteld voor het weergeven en coderen van een breed scala aan beeldmodaliteiten die op een toekomstbestendige manier is ontworpen om CC-VR mogelijk te maken in de toekomst. Eerst wordt een theoretische uiteenzetting gebracht over vereisten voor zon belevingen en de tekortkomingen van de huidige paradigmas. Vervolgens wordt de nieuwe representatie geïllustreerd voor lager-dimensionale afbeeldingen (bijv. afbeeldingen) en verder toegepast op meer immersieve beeldmodaliteiten (bijv. 360° afbeeldingen en lichtvelden). Ten slotte wordt een coderingsmethode gepresenteerd om dergelijke beelden efficiënt op te slaan, te verzenden en uit te zenden. | |