Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: werktuigkunde-elektrotechniek

Een optische studie van verdampende brandstofverstuivingen voor middelsnellopende motoren


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Roel Verschaeren   Datum: Donderdag 23/05/2019 om 16:00 
Adres: ()
, null null
  Lokatie: auditorium P Jozef Plateau, gelijkvloers, Jozef Plateaustraat 22, 9000 Gent
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Engels

Curriculum
Master of science in computer science engineering: ICT, UGent, 2012

Promotor
Sebastian Verhelst
Koen Christianen

Examencommissie
prof. Filip De Turck
Sebastian Verhelst (EA08)
Koen Christianen (Anglo Belgian Corporation)
Louis Sileghem, Universiteit Gent, Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, EA08 - Vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering, Sint-Pietersnieuwstraat 41, Technicum blok 4, 9000 Gent
E: louis.sileghem@ugent.be
Marc Vantorre
Rik Baert
Öivind Andersson

Onderzoeksthema

De verbrandingsmotor is vandaag de dominante technogie voor de transportsector. Er wordt verwacht dat de hoeveelheid getransporteerde goederen alleen maar zal toenemen. Voor de scheepvaart worden middelsnellopende motoren gebruikt. In dit werk werd het brandstof-injectieproces in een optisch toegankelijke kamer bestudeerd. Twee optische technieken werden gebruikt om de verstuiving te karakteriseren. Een database van verstuivings-metingen werd opgebouwd voor twee injectoren en voor verschillende omgevingscondities, representatief voor huidige en toekomstige motorcondities. Een 1-D simulatie model werd geimplementeerd. Hiervoor waren verschillende veronderstellingen nodig, die in de literatuur al gevalideerd zijn voor automotive motoren. Door het model te testen met behulp van de verstuivingsmetingen, kon de geldigheid van de veronderstellingen voor toepassing bij middelsnellopende motoren worden bevestigd.


Taal proefschrift
Engels

Documenten