Het huidig onderzoek focust op het identificeren van de beste PPC systemen voor KMOs. Gebruik makend van bestaande raamwerken voor de selectie van PPCs, heeft ons onderzoek een aantal dimensies opgesteld waarmee bedrijven kunnen worden gecategoriseerd volgens kenmerken relevant voor de PPC selectie. Een duidelijke categorisering van het bedrijf is een eerste stap in de methode. Vervolgens wordt voor elke markt, product en proces dimensie de typische aanpak van elke PPC geëvalueerd op een niet-lineaire schaal. De geschiktheid van elke PPC kan dan worden bepaald op basis van het niveau van contributie of afwijking die de principes en mechanismen van de PPC levert ten opzichte van de kenmerken van het bedrijf.
De methode werd vervolgens gevalideerd op basis van de 5 meest gebruikte PPC mechanismen uit de literatuur, en ook ten opzichte van de kenmerken van KMOs uit Ecuador, geselecteerd als representatief voor deze doelgroep.
De geëvalueerde systemen zijn: MRP, Kanban, Workload Control (WLC), Drum-Buffer-Rope (DBR) en Simplified DBR. Na onderzoek bleek het Simplified DBR (S-DBR) het best aan te sluiten op de kenmerken van Ecuadoriaanse KMOs. Een ander belangrijk onderzoeksresultaat was een duidelijke lijst van sterktes en zwaktes ten opzichte van KMOs voor elk van de 5 onderzochte systeemtypes. | |