3D-visualisatietechnologie heeft de voorbije decennia een snelle ontwikkeling meegemaakt. Op dit moment worden 3D-beeldschermen gebruikt voor uiteenlopende toepassingen zoals onderwijs, films en tv-uitzendingen, ontspanning (bv. spelconsoles), chirurgie, videoconferencing enz. Deze technologie dankt zijn succes mede aan de beschikbaarheid van aanvullende technologieën zoals beeldacquisitie, -compressie, en transmissie.
Bij een multiview-beeldscherm is het realisme van de gereproduceerde 3D-scène afhankelijk van het aantal kijkhoeken dat het scherm kan weergeven. De respectieve beelden kunnen opgenomen worden vanuit verschillende gezichtspunten van een scène gebruikmakende van een rij cameras, waarbij een vlotte overgang tussen de verschillende kijkhoeken wordt verkregen door een groot aantal cameras op te stellen. Elke bijkomende camera produceert echter een grote hoeveelheid beeldmateriaal dat moet geëncodeerd (gecomprimeerd) worden om efficiënt te kunnen opslaan en versturen.
Onder meer door het grote aantal gezichtspunten is de vereiste rekenkracht van een multiview-encoder bijzonder hoog; technieken om de rekenlast te verlagen zijn dan ook noodzakelijk. Deze thesis spitst zich vooral toe op het encoderen van multiview-beelden die werden opgenomen door een tweedimensionale cameraopstelling, en het verlagen van de corresponderende rekenkracht. De resultaten van dit doctoraat hebben aangetoond dat de complexiteit van de multiview-encoder significant kan verlaagd worden zonder impact op de beeldkwaliteit en bitsnelheid.
| |