Door de nieuwe veiligheids- en milieuvoorschriften van de auto-industrie zien de staalbedrijven zich genoodzaakt om nieuwe materialen met verbeterde sterkte en vervormbaarheid te produceren. Een van de nieuwe processing routes die momenteel wordt aangewend is de Ultrasnelle Verwarming(UFH) van plaatstaal. De belangrijkste reden voor een dergelijke benadering is de grote diversiteit aan microstructuren en bijgevolg mechanische eigenschappen die op deze wijze kunnen bekomen worden.
Met dit doctoraatsonderzoek beoogt men een fundamenteel begrip te verkrijgen van het effect van verwarmingssnelheid op de microstructuur en de eigenschappen van staal. Bovendien wordt ook de toepassing van de bestudeerde thermische omstandigheden voor de industrie geanalyseerd. Diepgaande karakterisering van de microstructuur wordt uitgevoerd via Optical (OM) Scanning (SEM), transmissie-elektronenmicroscopie (TEM), röntgendiffractie, Electron Bacscattered Diffraction (EBSD), Vickers hardheid en sub-size trekproeven. Textuuranalyse aan de hand van EBSD leidde tot de identificatie van de specifieke textuurcomponenten in een vroeg stadium van ferriete herkristallisatie. Microstructureel bewijs van de complexe aard van de austenietvorming en zijn verdere afbraak wordt geanalyseerd vanuit thermodynamische en kinetische standpunten. De zeer heterogene microstructuren verkregen na UFH werden mechanisch getest, en vertonen een treksterkte die gelijkaardig is aan de treksterkte van de derde generatie geavanceerde hogesterktestaal (AHSS).
| |