Door het alsmaar goedkoper worden van ethyleen is er de laatste jaren interesse gekomen voor het rechtstreeks stoomkraken van ruwe aardolie. In vergelijking met typische vloeistofvoedingen zoals nafta, ligt de kost van ruwe aardolie dan weer veel lager doordat de raffinagestap wordt overgeslagen. Hierdoor heeft een kraker van ruwe aardolie grotere marges dan een naftakraker. Het kraken van ruwe aardolie is verder gestimuleerd door de voorspelde lagere vraag naar brandstoffen.
Maar het ligt niet voor de hand om ruwe aardolie onbewerkt te kraken in een stoomkraker. De zware fractie van de ruwe aardolie bevat namelijk veel componenten van slechte kwaliteit. Deze kunnen leiden tot vervuiling van de buizen in de convectiesectie wanneer een stoomkraker ontworpen voor conventionele voedingen zoals nafta, wordt gebruikt. De convectiesectie moet heel zorgvuldig ontworpen worden opdat de olefinenopbrengst gemaximaliseerd wordt zonder dat de buizen vervuild worden. Dit vraagt om een stapsgewijze aanpak. Vooreerst is het belangrijk om informatie te hebben over de thermodynamica en hydrodynamica in de convectiesectie en, vervolgens, om de vervuiling te kunnen voorspellen. In dit werk, worden verschillende numerieke tools gebruikt om deze informatie te verkrijgen: eenvoudige 1D warmteoverdracht modellen zijn aangevuld met gedetailleerde 2D en 3D numerieke stromingsmodellen.
| |