Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen

Physical computing in het leerplichtonderwijs: technieken en hulpmiddelen voor het lesgeven en evalueren


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Tom Neutens   Datum: Vrijdag 09/09/2022 om 16:00 
Adres: vakgroep Elektronica en Informatiesystemen (EA06)
Technologiepark Zwijnaarde 126, 9052 Zwijnaarde
  Lokatie: auditorium P Jozef Plateau, gelijkvloers, Jozef Plateaustraat 22, 9000 Gent
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Nederlands

Curriculum
Academic bachelor in Informatics (UGent 2011)
Master of Computer Science Engineering: software engineering (UGent 2013)
Specifieke lerarenopleiding na master (UGent SLO 2017)

Promotor
Francis wyffels
Kris Coolsaet

Examencommissie
prof. Filip De Turck
Francis wyffels (EA06)
Kris Coolsaet (WE02)
Leen Brouns
Tony Belpaeme, Universiteit Gent, Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, EA06 - Vakgroep Elektronica en Informatiesystemen, Technologiepark Zwijnaarde 126, 9052 Zwijnaarde
E: tony.belpaeme@ugent.be
Erik Barendsen
Fien Depaepe

Onderzoeksthema

Informaticawetenschappen is de laatste jaren een groter deel geworden van het Vlaamse leerplichtonderwijs. Deze verandering heeft zijn oorsprong in de maatschappelijke transitie naar een meer en meer digitale economie. Ondanks dat het belangrijk is om informatica zo goed mogelijk te integreren in het onderwijs is het niet altijd duidelijk hoe dit op een effectieve manier kan gebeuren. Bijgevolg onderzochten we verschillende manieren waarop informatica op een effectieve manier in het leerplichtonderwijs geïntegreerd kan worden. Aangezien het veld van de informaticawetenschappen zeer breed is hebben we ervoor gekozen om in dit werk te focussen op de integratie van programmeren in een physical computing context bij leerlingen van 10 tot 14 jaar. Om ons onderzoek te kunnen uitvoeren ontwikkelden we eerst een grafische programmeeromgeving voor fysieke systemen en gebruikten die om verschillende methoden om programmeren aan te leren te vergelijken. Daarnaast, ontwikkelden we verschillende hulpmiddelen om leerkrachten te helpen om programmeren in hun lessen te integreren. Deze bestaan onder andere uit een online systeem voor het delen van leerinhouden als ook een raamwerk voor de evaluatie van code. Verder beschrijven we ook een methode om didactische informatie uit code te halen en die te gebruiken om oplossingsmethodes binnen onze programmeeromgeving te visualiseren.


Taal proefschrift
Engels

Documenten