De transportsector is één van de grootste verbruikers van fossiele brandstoffen en is verantwoordelijk voor een groot deel van de uitstoot van broeikasgassen en van schadelijke emissies wereldwijd. Lagetemperatuurverbranding is een technologie die het mogelijk maakt om zowel het rendement van een verbrandingsmotor te verhogen als de emissies van schadelijke stoffen te reduceren. In combinatie met een CO2-neutrale brandstof is dit een duurzame langetermijnoplossing.
Verdere ontwikkeling van deze technologie is noodzakelijk voordat deze op de markt kan worden gebracht. Dit ontwikkelingsproces kan versneld worden door simulatiesoftware die de werking van de motor voorspelt. Het nauwkeurig bepalen van de warmteoverdracht van de gassen in de verbrandingskamer naar de wanden van de verbrandingskamer is cruciaal, aangezien dit het verbrandingsverloop, het rendement en de vorming van emissies beïnvloedt.
Experimentele data is echter schaars. Daarom werd in dit doctoraatsonderzoek een experimentele studie verricht naar de warmteoverdracht in motoren met lagetemperatuurverbranding. De warmteoverdracht werd opgemeten in de verbrandingskamer van twee motoren bij verschillende werkingscondities. Aan de hand van deze meetdata werd het effect van de motorinstellingen op de warmteoverdracht onderzocht en werd er een nieuw warmteoverdrachtsmodel ontwikkeld. Een vergelijking met de meetdata toonde aan dat dit nieuw model beduidend beter presteert dan de bestaande warmteoverdrachtsmodellen. | |