Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: bouwkunde

Gecombineerde effecten van chloriden en sulfaten op gescheurd en zelfhelend beton in maritieme omgevingen


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Mathias Maes   Datum: Woensdag 25/03/2015 om 17:00 
Adres: vakgroep Bouwkundige Constructies (EA14)
Technologiepark Zwijnaarde 904, 9052 Zwijnaarde
  Lokatie: auditorium A - Magnel, gebouw 60 Magnel, eerste verdieping, Technologiepark Zwijnaarde 60, 9052 Zwijnaarde
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Nederlands

Curriculum
Master of Science in de ingenieurswetenschappen: bouwkunde, Universiteit Gent, 2010
Master industriƫle wetenschappen: Bouwkunde, HoGent 2008

Promotor
Nele De Belie

Examencommissie
em. prof. Luc Taerwe
Nele De Belie (EA14)
Geert De Schutter, Universiteit Gent, Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, EA14 - Vakgroep Bouwkundige Constructies en Bouwmaterialen, Technologiepark Zwijnaarde 60, 9052 Zwijnaarde
E: geert.deschutter@ugent.be
Kim Van Tittelboom
Veerle Boel
Carmen Andrade
Anya Vollpracht

Onderzoeksthema

Beton wordt dikwijls toegepast voor maritieme constructies. Deze constructies hebben een belangrijke maatschappelijke functie met een hoge economische impact. Daarom is de duurzaamheid van groot belang. Niettemin wordt veel schade vastgesteld omwille van de aanwezigheid van chloriden en sulfaten. Sulfaten tasten het beton rechtstreeks aan door vorming van bepaalde reactieproducten. Chloriden daarentegen tasten het beton onrechtstreeks aan door initiatie van wapeningscorrosie. In dit onderzoek zijn gecombineerde aantastingsmechanismen beschouwd. De resultaten tonen aan dat de wederzijdse invloed van chloriden en sulfaten de specifieke aantastingsmechanismen wijzigen. Factoren die hierbij een rol spelen zijn de blootstellingsperiode, het type kation bij de sulfaten, de temperatuur en het type bindmiddel. Anderzijds is de aanwezigheid van scheuren een belangrijk probleem aangezien deze de indringing van agressieve stoffen versnellen. Een mogelijke oplossing is zelfhelend beton op basis van capsules gevuld met polyurethaan. Als scheuren zich voordoen, komt de polyurethaan vrij waarna deze opschuimt en de scheur afdicht. In dit onderzoek is een proof-of-concept voor zelfheling met polyurethaan getest op duurzaamheid in maritieme omgevingen. Hieruit blijkt dat de chloride-indringing bij geheeld beton sterk afneemt, hoewel het nog niet zo goed presteert als ongescheurd beton. Niettemin bezit zelfhelend beton veel potentieel om de levensduur van maritieme constructies te verhogen.


Taal proefschrift
Engels

Documenten