Een elektrische variabele transmissie (EVT) is een elektromagnetische powersplit transmissie met als voornaamste toepassing het gebruik in hybride voertuigen. Deze transmissie bezit hiertoe twee mechanische assen, en een elektrische dc-bus die aan een batterij kan worden gekoppeld. Een aandrijf aggregaat (bv. een verbrandingsmotor) drijft één van de assen aan, dit bij een bepaald koppel en aan een bepaalde snelheid. Aan de uitgaande as kan echter, binnen bepaalde limieten, eender welk koppel gevraagd worden, aan een willekeurige snelheid. Het vermogen van het aandrijfaggregaat wordt hiertoe op een contactloze, elektromagnetische manier omgevormd van ingang naar uitgang. Bovendien kan vermogen worden uitgewisseld met de elektrische poort (bv. een batterij). Topologisch kan een EVT worden gezien als een elektrische machine met twee concentrische rotoren. In het werk wordt beschreven hoe conventionele elektromagnetische modeleringstechnieken voor elektrische machines kunnen worden uitgebreid naar dit type machine. Bovendien wordt een controle algoritme ontwikkeld dat automatisch de vijf stroomcomponenten in deze machine selecteert om het gevraagde koppel op beide assen op een zo efficiënt mogelijke manier te realiseren. Hiertoe worden in het werk ook alle verlies componenten in deze elektromagnetische transmissie gemodelleerd, en experimenteel geverifieerd. | |