Geavanceerde technische textielversterkte composieten zijn over de decennia van toenemend belang voor de automobiel-, luchtvaart-, wind-, sport- en olieindustrie. Deze composieten worden steeds meer gebruikt bij de ontwikkeling van nieuwe onderdelen door het toenemend gebruik van de harsinjecterende productiemethode (E: RTM) en hun gebruiksgemak bij het plaatsen van de vezels in de nodige mallen en vertonen een verbeterd mechanisch gedrag in de dikterichting. Vergeleken met de tijdrovende en arbeidsintensieve experimentele testen die nodig zijn voor het vergaren van kennis van de textielversterkte composietmaterialen, vormen gedetailleerde numerieke modelleringen met behulp van een eindige elementen (FE) representatieve eenheidscel (E: RUC) een waardevol en efficiënt alternatief. Hiervoor werden in dit werk : (i) een kader gecreëerd voor de constructie van numerieke meso-schaal modellen om zo het werk gerelateerd aan de opbouw van dergelijke numerieke modellen te vereenvoudigen, (ii) een analyse uitgevoerd van de verschillende numerieke parameters die de virtuele testen van delaminatie in composieten beïnvloeden. Uitgaande van de state of the art en het bepalen van de beperkingen van de bestaande technieken werd een nieuwe oplossing ontwikkeld en getoetst aan de bestaande technieken alsook aan de experimentele resultaten. De nieuw ontwikkelde technieken tonen een goede correlatie met bestaande technieken en experimenten aan. | |