Het doel van het onderzoek dat leidde tot deze thesis was het ontwikkelen van regelstrategieën voor het coördineren via terugkoppeling van netwerken van hybride systeemcomponenten. Regeling van stadsverkeer en sturing van autonome voertuigen werden behandeld als voorbeelden. De voornaamste bijdragen van het onderzoek omvatten ontwerpmethodes, ontwikkeling en implementatie van:
- een nieuw model voor stadsverkeer gebaseerd op pelotons wagens;
- gecentraliseerde en gedistribueerde toestandsschatters voor stadsverkeer, gebruik makend van particle filtering;
- een gedistribueerd leider/volger paradigma voor het regelen van de omschakeltijden van verkeerslichten, aangepast aan stadsverkeer met intermediaire belasting
- modelleren en ontwerpen van gedistribueerde terugkoppelregelaars voor het vermijden van botsingen tussen autonome voertuigen in een containerterminal, rekening houdend met asynchrone werking van de individuele regelagenten, met onnauwkeurige sensoren en met onbetrouwbare communicatiekanalen.
De voornaamste regelstrategieën vereisen slechts minimale tussenkomst van een supervisor, en zijn daardoor schaalbaar naar vele toepassingen op zeer grote netwerken. | |