Ten slotte combineert dit proefschrift de voorgestelde schattingstechnieken met een terugkoppelregeling die lange wachtrijen vermijdt vooraleer ze aanleiding kunnen geven tot blokkering van stroomopwaartse kruispunten. Hiertoe wordt een toestandsterugkoppeling ontworpen die de kans begrenst dat de wachtrij een bepaalde grenswaarde overschrijdt. Deze regelaar past de rood/groen fractie aan van de verkeerslichten op basis van de geschatte wachtrijlengte en van de geschatte verkeersintensiteiten, en schat tegelijkertijd de veranderingen in de parameters van het SHModel dat gebruikt wordt voor de toestandsschatting. Het ontwerp van dergelijke regelaars vereist de minimisering van een kostenfunctie die de kans bevat dat een grenswaarde wordt overschreden. Dergelijke kostenfuncties zijn niet-convex. In dit proefschrijft ontwikkelen we een convexe benadering ervan die de optimisering computationeel haalbaar maakt. Zo slagen we erin om een regelalgoritme te ontwerpen dat gebruik maakt van gezamenlijke schatting van toestand en modelparameters voor het SHModel, en dat een kostenfunctie minimiseert, rekening houdend met begrenzingen op de kans dat een wachtrij te lang wordt. Via een case study gebaseerd op een VISSIM simulatie wordt aangetoond dat de voorgestelde regelaar voldoet aan alle voorwaarden, en leidt tot beter verkeersgedrag dan een regelaar met vaste cyclus voor de verkeerslichten en beter dan een adaptieve regelaar met een niet-probabilistische kostenf | |