Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: maritieme techniek

Modellering van het gedrag van een afgemeerd schip in beschutte afmeerlocaties


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Thibaut Van Zwijnsvoorde   Datum: Vrijdag 18/02/2022 om 09:00 
Adres: ()
, null null
  Lokatie: Aula Ceremoniezaal, Voldersstraat 9, 9000 Gent
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Engels

Curriculum
Master of Science in civil engineering, Ghent University, 2014

Promotor
Evert Lataire
Marc Vantorre

Examencommissie
prof. Hennie De Schepper
Evert Lataire (EA15)
Marc Vantorre (EA15)
Kurt Stockman
Djahida Boucetta
Guillaume Delefortrie, Universiteit Gent, Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, EA15 - Vakgroep Civiele Techniek, Technologiepark Zwijnaarde 60, 9052 Zwijnaarde
E: guillaume.delefortrie@ugent.be
Jo Pinkster
Tim Gourlay

Onderzoeksthema

Het beschikken over een veilig afgemeerd schip is van vitaal belang teneinde de cargo op een veilige en snelle manier te kunnen overdragen. Vele havens zijn voldoende beschermd tegen golfwerking, maar hebben op hun beurt te maken met windeffecten, alsook scheepspassages die een invloed hebben op het afgemeerde schip. Deze thesis bespreekt de volledige afmeeranalyse voor schepen in dergelijke locaties. Binnen dit studiegebied wordt de respons van trossen bij cyclische belasting onderzocht door middel van trekbankproeven. Ook worden enkele pragmatische engineering tools aangereikt om een eerste analyse op het afgemeerde schip toe te passen, alvorens een dynamische afmeerstudie te verrichten. Naast de beschrijving van het wiskundig model om deze dynamische berekening uit te voeren, wordt ook specifiek het effect van passerende schepen onderzocht. Hiervoor worden schaalmodelproeven gebruikt, in combinatie met numerieke tools. Hierbij wordt vooral de interactie in beperkt vaarwater onderzocht. Deze condities worden meer en meer teruggevonden door de schaalvergroting van de zeevaart. Voor binnenvaart wordt deze toepassing zowaar nog relevanter, aangezien de beschikbare vaarsectie steeds beperkt is, met terminals langsheen de reeds beperkte vaarwegen.


Taal proefschrift
Engels

Documenten