Hogesnelheidsmachines, met een rotatiesnelheid boven de eerste kritische snelheid of de eerste resonantiefrequentie, zijn gevoelig aan instabiliteit. Roterende demping is één van de hoofdoorzaken van instabiliteit. Dit type demping is relatief ten opzichte van het roterend assenstelsels en is bijgevolg afhankelijk van de rotatiesnelheid. De stabiliteitsgrens hangt af van de verhouding tussen roterende demping en niet roterende demping. Dit onderzoek verschaft een gedetailleerde beschrijving van het fysische gedrag van roterende demping met een bijzondere focus op instabiliteit. Drie belangrijke onderwerpen worden aangehaald: Eindige elementen modellering, experimentele dempingsidentificatie en de focus op industriële toepassingen. Twee experimentele proefstanden worden voorgesteld, een roterende dempingsopstelling en een torsieproefstand. De roterende dempingsopstelling stelt een roterende, aan twee zijden ingeklemde balk voor, met de mogelijkheid om een schijf toe te voegen. Deze opstelling wordt gebruikt om de voorgestelde experimentele procedure te valideren en instabiliteit te creëren. De torsieproefstand wordt gebruikt om dempingsmatrix identificatiemethodes te valideren. De belangrijkste bijdragen van dit onderzoek zijn: Het opstellen van een experimenteel vriendelijk modaal model en een procedure om dit experimenteel te valideren, en het uitwerken van dempingsmatrix identificatiemethodes en optimalisatieprocedures die toepasbaar zijn op roterende systemen. | |