Onze omgeving wordt alsmaar slimmer. Vele objecten, producten en diensten, zowel voor persoonlijk als niet-persoonlijk gebruik, worden naar een hoger niveau getild door integratie van ICT-functionaliteiten. Dit wordt mogelijk gemaakt door nieuwe evoluties op het gebied van Internet of Things (IoT) en clouddiensten. Denk maar aan zelflerende thermostaten die energieleveranciers toelaten je verwarmingsinstallatie aan of uit te schakelen tijdens piekmomenten of slimme telezorgdiensten waarmee hulpverleners de toestand van zorgbehoevenden in hun thuisomgeving kunnen opvolgen en tijdig bijsturen.
Deze diensten bieden veel nieuwe opportuniteiten zoals betere inzichten in eindklanten, meer toegevoegde waarde en hogere kosteneffectiviteit. De integratie ervan brengt echter veel uitdagingen en onzekerheden met zich mee voor zowel de betrokken actoren, de gebruikers en de maatschappij in haar geheel.
Binnen dit proefschrift wordt een methodologie voorgesteld om de multidimensionale impact van slimme diensten te kunnen evalueren. Eerst worden de nieuwe vormen van samenwerken tussen verschillende actoren geanalyseerd. Vervolgens wordt de economische impact per actor in kaart gebracht. Tot slot wordt stilgestaan bij de haalbaarheid van de dienst door in te zoomen op verschillende barrières die adoptie mogelijks kunnen bemoeilijken.
| |