Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: bedrijfskundige systeemtechnieken en operationeel onderzoek

Experimenteel onderzoek naar de rol van ware-tijd-lokalisatie door middel van identificatie met radiogolven in productielogistiek


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Ihsan Arkan   Datum: Maandag 09/03/2015 om 16:00 
Adres: ()
, null null
  Lokatie: leslokaal UGain, gebouw 60 Magnel, gelijkvloers, Technologiepark Zwijnaarde 60, 9052 Zwijnaarde
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Engels

Curriculum
Master in Industrial Management, KU Leuven, 2009

Promotor
Hendrik Van Landeghem

Examencommissie
prof. Patrick De Baets
Hendrik Van Landeghem (EA18)
Gerrit Janssens
Wim De Waele
Johannes Cottyn
El-Houssaine Aghezzaf, Universiteit Gent, Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, EA18 - Vakgroep Industriële Systemen en Productontwerp, Technologiepark Zwijnaarde 46, 9052 Zwijnaarde
E: elhoussaine.aghezzaf@ugent.be
Birger Raa

Onderzoeksthema

RFID is de laatste jaren opgedoken als een nieuwe, veelbelovende technologie om locaties van voorwerpen voorzien van een zender (tag) te volgen. RTLS is een verfijning waardoor men een voorwerp in beweging nauwkeurig kan volgen. Zoals alle nieuwe technologieën zijn de verwachtingen in de industrie vele malen hoger dan wat men initieel kan realiseren. Dit noemt men de “Hype cycle”. Dit onderzoek heeft de nieuwe RTLS technologie als focus. Eerst werd een experimentele cel uitgebouwd, die heeft toegelaten nieuwe algoritmen te ontwikkelen om de datastroom om te zetten in trajectories en evenementen. Ook werd een beheerssysteem ontwikkeld om te visualiseren wat de potentiële voordelen zijn van RTLS bij gebruik voor voertuigen in de productielogistiek (vorkheftrucks, AGV’s, …). Deze ontwikkelingen werden dan uitgetest in 3 industriële case studies, waarbij niet alleen zeer nuttige en nieuwe ervaringen werden opgedaan, maar ook methodologische resultaten werden geboekt. De cases omspanden het brede spectrum van bewegingscaptatie in de productielogistiek: het volgen van producten binnen de manuele kwaliteitsinspectie-afdeling van een automobieltoeleverancier, het volgen van AGV’s en vorkheftrucks in een productieafdeling en het opvolgen van JIT transporten aan de fabrieksingang van een automobielfabriek. Het onderzoek werd gefinancierd door Flanders’ Drive, het innovatiecentrum van de Vlaamse voertuigindustrie.


Taal proefschrift
Engels

Documenten