De wet van Moore voorspelt dat het aantal transistors op een microchip elke 18 maand verdubbelt, maar het wordt alsmaar moeilijker om deze transistors op een efficiënte manier te gebruiken. Dit heeft geleid tot het multicore-tijdperk waarbij meerdere kleinere, meer efficiënte processorkernen geïntegreerd worden op een chip die samen één programma uitvoeren. De technologie om deze machines te simuleren blijft echter enkeldradig en schaalt niet mee met de prestatie van de machine. Dit leidt tot een groeiende simulatiekloof die het erg moeilijk maakt voor computerarchitecten om het steeds complexere ontwerp van de moderne software en hardware te bestuderen.
Mijn onderzoek richt zich op het creëren van hulpmiddelen en methodologieën voor hardware-software optimalisatie. In het kader hiervan werd Sniper ontwikkeld, een snelle en nauwkeurige micro-architecturale open-source simulator, die werd vrijgegeven in 2011. Met een nieuw processorkernmodel stelt ons in staat nauwkeuriger te simuleren zonder veel aan prestatie in te boeten. Daarnaast beschrijven we de eerste bemondersteringstechniek voor algemene meerdradige programmas en de uitbreiding hiervan naar applicaties die barriers gebruiken. BarrierPoint laat toe het aantal vereiste simulatiemachines om gedetailleerd te simuleren drastisch te verminderen. Bovendien leidt BarrierPoint tot een maximale simulatieversnelling van tot 800x. | |