Ondanks het feit dat de moderne technologie enorme vooruitgang heeft geboekt, blijft mechanisch falen (slijtage, vermoeiing en breuk) toch nog optreden wat dan dikwijls leidt tot grote verliezen voor mens en economie. Bij het zoeken naar de oorzaken van dat falen moeten alle mogelijke facetten bekeken worden.
Schade aangericht door passingroest (frettingslijtage) komt voor wanneer onderdelen die met elkaar in contact zijn, aan een wisselende belasting worden onderworpen, en daardoor ten opzichte van elkaar kleine relatieve bewegingen uitvoeren. Er bestaan heel wat praktische toepassingen van onderdelen die onderworpen worden aan passingroest, zoals schroefverbindingen of klinknagels, lagerassen, denappelverbindingen van schoepen in gas- en stoomturbines en tandkoppelingen in vliegtuigmotoren. Deze frettingslijtage-schade kan dan op zijn beurt aanleiding geven tot het ontstaan (en uitbreiden) van scheuren, wat het onderwerp van deze studie uitmaakt. Het voornaamste doel is om deze scheurvorming en -uitbreiding correct in te schatten en te modelleren gebruik makend van een adequaat eindig elementenmodel. | |