Deze doctoraatsthesis spitst zich toe op het verbeteren van de geluidskwaliteit en het reduceren van het risico op gehoorschade voor de bestuurder van oogstmachines. Een eerste deel van het onderzoek concentreert zich op actieve geluidscontrole (ANC) van het laagfrequent tonale geluidsprobleem bij dergelijke machines. Als criteria beogen we een lage kost van de hardware in termen van het aantal transducers, kost van de DSP alsook lage complexiteit van het algoritme. Veel aandacht gaat hierbij naar een comfort ANC-concept dat de belasting in het oor bepaalt met sensoren die niet op de bestuurder worden geplaatst of zijn/haar bewegingsvrijheid belemmeren. Daartoe worden microfoons in het plafond van de cabine geplaatst, met de bedoeling om de belasting aan het oor van de bestuurder te observeren. Dit doel wordt bereikt met de voorgestelde virtuele microfoon ontwikkel-technieken die, in vergelijking met bestaande technieken, niet alleen focussen op robuust filter ontwerp maar ook op het optimale aantal sensoren en hun plaatsing. Om de effectieve impact van geluidscontrole te begroten zou in de toekomst gesteund kunnen worden op distortie-product oto-akoestische emissies (DPOAE). Tot deze ontwikkeling heeft het doctoraatsonderzoek bijgedragen via de ontwikkeling van een DPOAE-generator gebaseerd op een vereenvoudigd binnenoor model dat real-time berekenbaar is. | |