Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen

Empowerment in de gezondheidszorg: gepersonaliseerde serious games en gamificatie


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Stéphanie Carlier   Datum: Maandag 09/09/2024 om 16:30 
Adres: vakgroep Informatietechnologie (EA05)
Technologiepark Zwijnaarde 126, 9052 Zwijnaarde
  Lokatie: auditorium P Jozef Plateau, gelijkvloers, Jozef Plateaustraat 22, 9000 Gent
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Nederlands

Curriculum
Bachelor of Science in de informatica, Universiteit Gent, 2015
Master of Science of Computer Science Engineering, Universiteit Gent, 2018

Promotor
Filip De Turck
Femke De Backere

Examencommissie
prof. Hennie De Schepper
Filip De Turck (EA05)
Femke De Backere (EA05)
Jeroen Bourgonjon
Femke Ongenae
Maria Torres Vega
Mauro Tortonesi
Luciano Paschoal Gaspary

Onderzoeksthema

Dit doctoraat onderzoekt de rol van serious games en gamificatie in de gezondheidszorg. Deze tools kunnen de gezondheidszorg toegankelijker en betaalbaarder maken, en kunnen gebruikers helpen om meer controle over hun eigen gezondheid te krijgen. Ze kunnen bijvoorbeeld mensen motiveren om actiever te zijn, wat het risico op ziekten kan verminderen. Een serious game is een spel met een doel dat verder gaat dan puur entertainment, zoals educatie of training. Gamificatie is het toepassen van game-elementen in een niet-gameomgeving dat streeft te motiveren, bijvoorbeeld voor het behalen van gezondheidsdoelen. Deze tools worden steeds vaker ingezet in de gezondheidszorg, bijvoorbeeld bij de behandeling van chronische ziekten of voor fysieke en cognitieve revalidatie. Het doctoraat benadrukt echter ook de uitdagingen die deze tools mogelijk met zich meebrengen. Hoewel ze veel potentieel hebben, is er nog weinig bewijs van hun effectiviteit op lange termijn en heeft de gebruiker nood aan gepersonaliseerde ondersteuning. Bovendien is het ontwerpen van deze tools een tijdsintensief proces dat de expertise van verschillende domeinexperten noodzakelijk. Om dit proces te vereenvoudigen, moet de focus verschuiven richting herbruikbaarheid. Dit zou kunnen leiden tot snellere evaluatie van verschillende algoritmen en beter inzicht in de effectiviteit van gepersonaliseerde serious games en gamificatie.


Taal proefschrift
Engels

Documenten