Turbofan motoren moeten bestand zijn tegen vogelimpact conform bepaalde regulaties. Omdat het fysisch testen behoorlijk duur en tijdrovend is, wordt steeds meer gebruik gemaakt van numerieke simulaties tijdens het ontwerp. Er is echter nog veel onderzoek nodig om de huidige modellen op punt te stellen. Een stap in de juiste richting werd genomen in het FP7 project genaamd E-Break, waar een taak in het project zich toespitste op de ontwikkeling van een numeriek model dat de ontwerp regels van een booster bij vogelimpact kan valideren. Om de kwaliteit van het ontwikkelde model te kunnen verifiëren, werd gefocust op drie zaken. Ten eerste werd het gedrag van de vogel in kaart gebracht. Ten tweede werd een opstelling ontwikkeld die toelaat om boostersecties te kunnen testen. Een gevalideerde set-up was nodig zodat bruikbare data gegenereerd kon worden voor de validatie van het numerieke model. Ten derde werd een experimentele parametrische studie op een boostersectie uitgevoerd. De resultaten van deze studie werden geanalyseerd en vergeleken met de numerieke simulaties. Om deze drie taken tot een goed einde te brengen werden de benodigde innovatieve optische technieken ontwikkeld. | |