Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: werktuigkunde-elektrotechniek

Stroomcommutatie en sturing van borstelloze gelijkstroomaandrijvingen op basis van de bemonsterde elektromotorische kracht van beweging


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Araz Darba   Datum: Donderdag 08/10/2015 om 14:00 
Adres: vakgroep Elektrische energie, Systemen en Automatisering (EA08)
Technologiepark Zwijnaarde 913, 9052 Zwijnaarde
  Lokatie: leslokaal Rudolf E. Richter, gebouw 131 Volta, gelijkvloers, Technologiepark Zwijnaarde 131, 9052 Zwijnaarde
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Engels

Curriculum
Master in Electrical Engineering - Power, Islamic Azad University, Iran, 2010

Promotor
Jan Melkebeek
Frederik De Belie

Examencommissie
prof. Rik Van de Walle
Jan Melkebeek (EA08)
Frederik De Belie (EA08)
Mia Loccufier
Pieter Rombouts, Universiteit Gent, Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, EA06 - Vakgroep Elektronica en Informatiesystemen, Technologiepark Zwijnaarde 126, 9052 Zwijnaarde
E: pieter.rombouts@ugent.be
René Boel
Pablo García Fernández
Dirk Stroobandt

Onderzoeksthema

Borstelloze gelijkstroommachines of kortweg BLDC machines vertonen interessante eigenschappen zoals een een hoge efficiëntie en een hoge energiedensiteit. In de aansturing van deze machines is kennis omtrent de rotorpositie onontbeerlijk, vaak verkregen met behulp van positiesensoren. Echter resulteert het toevoegen van deze sensoren in een minder betrouwbare aandrijving. Daarom worden deze sensoren vervangen door schatters, resulterend in sensorloze aandrijvingen. Het doel van dit doctoraatswerk is de ontwikkeling van een nieuwe sensorloze BLDC aandrijving die een beter gedrag vertoont bij snelheidsvariaties dan huidige technieken. Daartoe worden in dit werk een aantal schatters besproken op basis van de bemonsterde elektromotorische kracht van beweging. De ontwikkelde methodes worden bestudeerd aan de hand van simulaties, uitgevoerd in Matlab/Simulink, alsook van experimenten met uitvoering van de algoritmes op een FPGA platform. In een volgend deel van het doctoraatsproefschrift wordt de sensorloze methode gecombineerd met een schatter voor het lastkoppel met als doel het dynamisch gedrag van de aandrijving te verbeteren. De invloed van koppel variaties op de rotor snelheid kan hierdoor sterk gereduceerd worden. Tenslotte wordt in het doctoraatswerk een modelgebaseerde voorspellende controller (MBPC) bestudeerd voor de snelheidsregeling van de BLDC machine. Uit deze studie volgt dat het gebruik van het geschatte lastkoppel in MBPC tevens een gunstig gevolg heeft op het dynamisch gedrag van de BLDC aandrijving.


Taal proefschrift
Engels

Documenten