Doctoraat in de ingenieurswetenschappen

Numerieke en experimentele modellering van overvloeipluimen in de nabijheid van het baggertuig


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Boudewijn Decrop   Datum: Donderdag 01/10/2015 om 17:30 
Adres: vakgroep Civiele Techniek (EA15)
Technologiepark Zwijnaarde 904, 9052 Zwijnaarde
  Lokatie: vergaderzaal 3.1 Edgar Blancquaert, Het Pand, derde verdieping, Onderbergen 1, 9000 Gent
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Engels

Curriculum
Master of Science in Water Resources Engineering, Vrije Universiteit Brussel & KU Leuven, 2005

Promotor
Tom De Mulder
Erik Toorman

Examencommissie
em. prof. Luc Taerwe
Tom De Mulder (EA15)
Erik Toorman (KU Leuven)
Jacob Hjelmager Jensen
Cees van Rhee
Johan Meyers
Jan Vierendeels
Peter Troch
Marc Sas
Jean Berlamont

Onderzoeksthema

Tijdens baggerwerken met een sleephopperzuiger wordt een mengsel van zand, slib en water opgezogen met de sleepkop en wordt het verpompt naar een zogenaamde hopper aan boord van het schip. Aangezien het verplaatsen van zand en/of slib het doel is, wordt het overtollige water verwijderd via een overvloei. Hierbij kan een aanzienlijke hoeveelheid fijn slib opnieuw in zee belanden en een troebele pluim vormen. Wanneer deze pluim onder invloed van wind of stromingen gevoelige gebieden bereikt kan deze nadelige effecten veroorzaken aan het marien milieu. Tijdens het evalueren van de milieueffecten van een baggerproject moet dus een voorspelling gemaakt worden van de verspreiding van dergelijke pluimen. In dit onderzoek werd een grote stap gezet in het gedetailleerd simuleren van de complexe stromingen van het water/slib/luchtmengsel net na het lozen door het schip. Het inzetten van het in deze studie ontwikkelde simulatiemodel kan de nauwkeurigheid van de voorspelling van de pluimverspreiding gevoelig verhogen. Eens de voorspellingen beschikbaar zijn kan de planning van de werken iteratief worden aangepast tot wanneer de negatieve effecten van de troebele pluim worden vermeden. Het ontwikkelde model kan tevens gebruikt worden om het ontwerp van baggerschepen met overvloei te optimaliseren voor een minimale productie van troebelheid.


Taal proefschrift
Engels

Documenten