Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: werktuigkunde-elektrotechniek

Een waarneming-controlearchitectuur voor energie-efficiënte aansturing van een zuiver elektrische aandrijflijn met dubbele aandrijving


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Arne De Keyser   Datum: Dinsdag 25/08/2020 om 17:00 
Adres: vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering (EA08)
Technologiepark Zwijnaarde 131, 9052 Zwijnaarde
  Lokatie: volledig digitaal, met livestream (uitgezonderd de deliberatie van de examencommissie (cf. COVID19-maatregelen)
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Nederlands

Curriculum
Master of Science in Control Engineering and Automation, Ghent University, 2016

Promotor
Guillaume Crevecoeur
Hendrik Vansompel

Examencommissie
em. prof. Daniël De Zutter
Guillaume Crevecoeur (EA08)
Hendrik Vansompel (EA08)
Geert Deconinck
Nikolce Murgovski
Joachim Druant
Chris Develder, Universiteit Gent, Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, EA05 - Vakgroep Informatietechnologie, Technologiepark Zwijnaarde 126, 9052 Zwijnaarde
E: chris.develder@ugent.be
Dirk Stroobandt

Onderzoeksthema

De klimaatopwarming is één van de voornaamste uitdagingen voor huidige en toekomstige generaties. Luchtverontreiniging door de verbranding van fossiele brandstoffen speelt een belangrijke rol in dit proces. Recente voertuigtechnologie schakelt daarom meer en meer over naar het gebruik van elektrische energie, aangezien dit geen directe uitstoot met zich meebrengt. Het opwekken van deze energie kan evenwel nog gebeuren door vervuilende processen. Het is daarom dus belangrijk de verbruikte energie te minimaliseren, wat ook een positief effect heeft op het totale kostenplaatje. In dit onderzoek wordt een zuiver elektrische aandrijflijn met dubbele aandrijving bekeken. Het gebruik van twee elektromotoren, waarbij één motor bijvoorbeeld geschikt is voor de autosnelweg en de andere voor stadsverkeer, kan de efficiëntie van het voertuig verhogen. Een optimale aansturing op zowel het gebied van de individuele elektromotoren als het globale systeem is hierbij beoogd. Geavanceerde datagedreven en modelgebaseerde technieken worden vanuit dit perspectief ontwikkeld om de aanwezige meetinformatie in een beperkte tijd om te zetten in een zo goed mogelijke aansturing van de aandrijflijn gedurende realistische autoritten. Energie-efficiëntie staat hierbij centraal.


Taal proefschrift
Engels

Documenten