Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: bedrijfskundige systeemtechnieken en operationeel onderzoek

Tactische verkoopsvoorspellingen met intelligentie uit externe leidende indicatoren


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Yves Sagaert   Datum: Vrijdag 27/10/2017 om 16:00 
Adres: ()
, null null
  Lokatie: auditorium P Jozef Plateau, gelijkvloers, Jozef Plateaustraat 22, 9000 Gent
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Nederlands

Curriculum
Master of Science in Industrial Engineering and Operations Research, Ghent University, 2013
Master of Science in Electrotechnics and Automation, HoWest Kortrijk, 2011

Promotor
El-Houssaine Aghezzaf
Bram Desmet
Nikolaos Kourentzes

Examencommissie
prof. Gert De Cooman
El-Houssaine Aghezzaf (EA18)
Bram Desmet (Solventure, Gent)
Nikolaos Kourentzes (Lancaster University Management School, Verenigd Koninkrijk)
Robert Fildes
Veronique Limère
Hendrik Van Landeghem, Universiteit Gent, Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, EA18 - Vakgroep Industriële Systemen en Productontwerp, Technologiepark Zwijnaarde 46, 9052 Zwijnaarde
E: hendrik.vanlandeghem@ugent.be
Stijn De Vuyst
Joris Walraevens

Onderzoeksthema

In dit onderzoek wordt een framework gepresenteerd die intelligentie uit externe leidende indicatoren kan meenemen in verkoopvoorspellingen op een tactisch planningsniveau. Deze verkoopvoorspellingen zijn belangrijk omdat hiermee beslissingen worden genomen zoals productieplanning, voorraadbeheer en cash flow. Op een middellange tactische horizon zijn diverse macro-economische dynamieken van belang, en zullen verschillende landen een apart vraagpatroon hebben door hun economische situatie. Macro-economische indicatoren zijn veelal publiek beschikbaar, maar door hun omvang is manuele selectie zeer moeilijk. Het voorgestelde framework kan zeer grote dataset (Big Data) gebruiken als input, en selecteert de meest relevante leidende indicatoren volledig automatisch. Ook wordt het leidende effect van iedere indicator individueel geselecteerd. Door dit framework kunnen supply chain managers inzicht krijgen in de meest relevante macro-economische indicatoren voor hun bedrijfsverkoop data. Dit kan hen dan helpen bij het nemen van operationele beslissingen. Dit onderzoek valideert de voorgestelde methodologie op drie real life case studies. Op een tactisch niveau presteert het framework beter dan zowel industrie benchmark modellen als traditionele modellen die externe leidende indicatoren kunnen beschouwen. Hiernaast wordt de impact van dit framework geëvalueerd op voorraad niveau, om de impact in een bedrijfscontext te kwantificeren. De voorgestelde aanpak leidt tot betere service levels en lagere voorraad posities.


Taal proefschrift
Engels

Documenten