Voor zowel economische als ecologische doeleinden is het belangrijk om massatransport (bv. nutriënten, verontreinigende stoffen of sedimenten) in riviernetwerken te begrijpen en te voorspellen. Hierbij is het algemeen gekend dat zijdelingse bekkens (haven, dokken, kribvakken, ...) in een rivier een belangrijke invloed hebben op het lokale snelheidsveld, alsook op het transport van opgelost of zwevend materiaal in de hoofdstroom. Om het massatransport in rivieren te onderzoeken wordt in de praktijk vaak een vereenvoudigde 1D modellering toegepast, waarbij de invloed van een zijdelings bekken wordt meegenomen door middel van een zogenaamde massa-uitwisselingscoëfficiënt. Daarnaast is fysisch inzicht in de massa-uitwisselingsmechanismen onontbeerlijk voor een goed ontwerp en beheer van zulke zijdelingse bekkens.
In dit experimenteel onderzoek worden geavanceerde meet- en analysetechnieken (3D Particle Tracking Velocimetry, Lagrangiaanse analyse van massa-uitwisseling en een optische refractie-gebaseerde oppervlakte-reconstructietechniek) ontworpen, gevalideerd en geïmplementeerd om de 3D stroomsnelheden, het deeltjes-transport en de tijdsafhankelijke vorm van het vrij wateroppervlak op te meten. De ontwikkelde methodes worden toegepast in twee laboratorium-proefopstellingen om zo nauwkeurig de belangrijkste 3D stromingsfenomenen en transport-karakteristieken te onderzoeken en zo meer fundamenteel inzicht te verkrijgen. Daarnaast wordt in huidig werk een meer betrouwbare onderzoeksmethodologie ontwikkeld om de massa-uitwisselingscoëfficiënt te bepalen en zodoende 1D modelleringresultaten te verbeteren. | |