Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: werktuigkunde-elektrotechniek

Een kader voor de optimalisatie van dual-fuelmotoren: het berekenen van warmteoverdracht en het modelleren van dual-fuelverbranding


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Gilles Decan   Datum: Maandag 24/08/2020 om 17:00 
Adres: ()
, null null
  Lokatie: volledig digitaal, met livestream (uitgezonderd de deliberatie van de examencommissie (cf. COVID19-maatregelen)
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Nederlands

Curriculum
Master of Electromechanical Engineering - Mechanical Energy Engineering
Ghent University - 2016

Promotor
Sebastian Verhelst

Examencommissie
prof. Filip De Turck
Sebastian Verhelst (EA08)
Francesco Contino
Tommaso Lucchini
Tarek Beji, Universiteit Gent, Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, EA14 - Vakgroep Bouwkundige Constructies en Bouwmaterialen, Technologiepark Zwijnaarde 60, 9052 Zwijnaarde
E: tarek.beji@ugent.be
Kevin Van Geem
Gilles Hardy

Onderzoeksthema

De verbrandingsmotor staat tegenwoordig onder heel wat druk. Er gaan namelijk stemmen op om het gebruik ervan voor transport volledig te verbieden, om zo verbeteringen met betrekking tot klimaatopwarming en de uitstoot van schadelijke stoffen te bekomen. De verbrandingsmotor is echter een volwassen technologie, die bovendien geproduceerd wordt uit veel voorkomende en gemakkelijk te recycleren materialen. Daarbovenop lijkt het onhaalbaar dat het transport van goederen, voornamelijk via scheepvaart, met een ander medium gerealiseerd kan worden. Het is echter wel noodzakelijk om als brandstof voor deze verbrandingsmotor, een niet-fossiel en dus hernieuwbaar alternatief te gebruiken. In dat opzicht lijkt een dual-fuelmotor een interessante mogelijkheid, op zowel korte als lange termijn. Hierbij wordt het grootste deel van de diesel vervangen door een hernieuwbaar alternatief, zoals aardgas of methanol, om zo de koolstofvoetafdruk en de emissies te beperken. Optimalisatie van de werking van dit type motor is echter nodig, waartoe simulatiesoftware kan bijdragen. In dit werk werd daarom een kader gecreƫerd voor de 3D simulatie van een dual-fuelmotor, waarbij de belangrijkste stappen van zijn werking, zoals de brandstofinjectie, warmteoverdracht en dual-fuelverbranding, accuraat weergegeven worden. Dit kader laat dan toe om de ontwikkeling van een dual-fuelmotor te ondersteunen.


Taal proefschrift
Engels

Documenten