De verbrandingsmotor staat tegenwoordig onder heel wat druk. Er gaan namelijk stemmen op om het gebruik ervan voor transport volledig te verbieden, om zo verbeteringen met betrekking tot klimaatopwarming en de uitstoot van schadelijke stoffen te bekomen. De verbrandingsmotor is echter een volwassen technologie, die bovendien geproduceerd wordt uit veel voorkomende en gemakkelijk te recycleren materialen. Daarbovenop lijkt het onhaalbaar dat het transport van goederen, voornamelijk via scheepvaart, met een ander medium gerealiseerd kan worden. Het is echter wel noodzakelijk om als brandstof voor deze verbrandingsmotor, een niet-fossiel en dus hernieuwbaar alternatief te gebruiken. In dat opzicht lijkt een dual-fuelmotor een interessante mogelijkheid, op zowel korte als lange termijn. Hierbij wordt het grootste deel van de diesel vervangen door een hernieuwbaar alternatief, zoals aardgas of methanol, om zo de koolstofvoetafdruk en de emissies te beperken. Optimalisatie van de werking van dit type motor is echter nodig, waartoe simulatiesoftware kan bijdragen. In dit werk werd daarom een kader gecreƫerd voor de 3D simulatie van een dual-fuelmotor, waarbij de belangrijkste stappen van zijn werking, zoals de brandstofinjectie, warmteoverdracht en dual-fuelverbranding, accuraat weergegeven worden. Dit kader laat dan toe om de ontwikkeling van een dual-fuelmotor te ondersteunen. | |