Doctoraat in de industriële wetenschappen: elektromechanica

Evaluatie van het dynamisch gedrag van modulaire aandrijvingen


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: David van Os   Datum: Vrijdag 01/03/2024 om 17:00 
Adres: vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering (EA08)
Technologiepark Zwijnaarde 131, 9052 Zwijnaarde
  Lokatie: raadzaal A.0.104, Campus Kortrijk, gebouw A, gelijkvloers, Sint-Martens-Latemlaan 2B, 8500 Kortrijk
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Nederlands

Curriculum
Master of Electromechanical Engineering Technology,
Vrije Universiteit Brussel,
2017

Promotor
Kurt Stockman
Peter Sergeant

Examencommissie
em. prof. Luc Taerwe
Kurt Stockman (EA08)
Peter Sergeant (EA08)
Jeroen De Kooning
Jeroen Stuyts
Stijn Derammelaere
Niko Nevaranta
Amélie Chevalier

Onderzoeksthema

Om hedendaagse mechatronische systemen te ontwerpen zijn machinebouwers op zoek naar methodes om de optimalisatie van hun machines te vereenvoudigen. Flexibel ontwerp maakt het mogelijk om een machineontwerp te (her)gebruiken in verschillende scenario’s. Het concept modulariteit wordt beschreven in de literatuur als een methode om flexibele ontwerpen te realiseren. Om modulariteit toe te passen op mechatronische ontwerpen, wordt het concept gedefinieerd als het herhaaldelijk gebruiken van identieke modules in een elektrische aandrijving om dezelfde taak uit te voeren als een standaard aandrijving met één module. Het ontwerp kan dan door modulariteit geschaald worden door extra modules toe te voegen. Om dit vernieuwende concept bruikbaar te maken voor machinebouwers, gaat dit proefschrift op zoek naar verheldering inzake het dynamische gedrag van modulaire aandrijvingen. Ten eerste wordt een methodiek uitgewerkt om het systeem, en zijn modulaire varianten, te modelleren. Op basis van deze modellen wordt het mogelijk om het optimale modulaire ontwerp te kiezen. Ten tweede wordt het gedrag omtrent torsietrillingen geanalyseerd. Enerzijds wordt een innovatieve methode voorgesteld die negatieve invloeden van de extra modules beperkt. Anderzijds wordt het door middel van de modulaire architectuur mogelijk om externe belastingen beter te controleren, waardoor de torsietrillingen afkomstig van de last verminderd worden.


Taal proefschrift
Engels

Documenten