Beton, hoe duurzaam dan ook, ondergaat verwering in de gebruiksomgeving ten gevolge van een verscheidenheid aan fysico-chemo-mechanische processen. Door de trage chemische aantastingsprocessen is slechts een beperkte hoeveelheid informatie beschikbaar betreffende de invloed van deze processen op de microstructuur en op de eigenschappen van beton in natuurlijke omgeving. Middels de numerische simulaties is het mogelijk om wijzigingen in de microstructuur te simuleren ten gevolge van chemische aantastingsmechanismen, en de gewijzigde eigenschappen te bepalen. Deze thesis beschrijft de ontwikkeling van een dergelijke simulatieomgeving, met de mogelijkheid om microstructurele wijzigingen in cementpasta door reactief transport te simuleren, en de gewijzigde transporteigenschappen (diffusiviteit) te voorspellen, toegepast op de problematiek van kalkuitloging. De simulatieomgeving is gebaseerd op de lattice Boltzmann (LB) methode. Het bestaande LB schema werd uitgebreid voor de simulatie van massatransport in multiscale poreuze materialen. Het nieuwe schema biedt de flexibiliteit om een variatie toe te laten zowel in de tijdsstap als in de ruimtelijke heterogeniteit van de diffusiecoƫfficiƫnten. Er werd ook een LB schema ontwikkeld voor de simulatie van reactief transport met meerdere componenten. De ontwikkelde simulatieomgeving is toegepast op de berekening van de diffusiviteit op basis van een virtuele microstructuur, en de simulatie van kalkuitloging in verharde cementpasta. | |