De complexiteit van het nemen van een beslissing is onder meer bepaald door het aantal betrokken personen en de diversiteit van hun voorkeuren, gebaseerd op hun kennis, ervaring of expertisedomein. Bijgevolg is het een uitdaging om een groot aantal heterogene voorkeuren adequaat te behandelen, rekening houdend met het feit dat alle deelnemers worden beschouwd als een belangrijke informatiebron voor het nemen van gemotiveerde beslissingen. Het aanpakken van deze uitdaging vormt de hoofdmotivatie voor dit proefschrift. Tegenwoordig blijken beslissingsnemers immers steeds meer geïnteresseerd te zijn in de voorkeuren van personen uit een bepaalde gemeenschap (soms de hele wereld) via verschillende bronnen zoals sociale media.
Deze doctoraatstudie levert technieken om een beslissingsnemer te helpen bij het nemen van gemotiveerde beslissingen door een grote groep van voorkeuren gepast te behandelen, relevante voorkeuren te identificeren en te evalueren, en daarbij rekening te houden met meerdere perspectieven. Met voorkeur bedoelen we een grotere interesse van een individu voor één alternatief ten opzichte van andere. Met relevant wordt een variëteit aan voorkeuren bedoeld die significant zijn voor een bepaalde persoon die handelt als beslissingsnemer. Terwijl perspectief duidt op een standpunt (bvb. sociaal, technisch, financieel) van een beslissingsnemer bij het uitdrukken van zijn of haar voorkeuren. | |