Tussen de havens van vertrek en aankomst vaart en manoeuvreert een schip in wisselende omstandigheden en wordt het geconfronteerd met stroming, wind, golven en ondiep-watereffecten. Een dergelijke combinatie is typisch voor schepen met grote diepgang, zoals de grote containerschepen (ULCS: ultra large container ship) bij het in- en uitvaren van de haven van Zeebrugge of van de Scheldemonding die toegang geeft tot de Antwerpse haven.
Een realistische weergave van het gecombineerde effect van golven en ondiep water op het manoeuvreergedrag van een schip kwam tot nog toe nauwelijks aan bod. Het huidige onderzoek beoogt een wiskundige modellering in dergelijke omstandigheden, met bijzondere aandacht voor manoeuvres met grote containerschepen. Dit vereist een manoeuvreermodel met zes vrijheidsgraden, omdat de verticale scheepsbewegingen mee in rekening gebracht moeten worden. Het model gaat uit van een uniforme voorstelling van de vloeistofkrachten op het schip, die doorgaans op een verschillende wijze behandeld worden voor manoeuvreren in kalm water en voor varen in golven in open zee. De geheugeneffecten, dit zijn vloeistofkrachten die het schip ondervindt na een initiële verstoring, worden eveneens beschouwd. De voorgestelde methode is eerder geschikt voor kleine golflengte-scheepslengte-verhouding, maar dit komt frequent voor bij grote containerschepen in vaargebieden dicht bij de kust. | |