Het feit dat fossiele brandstoffen beperkt zijn, olieprijzen stijgen en de wetgeving in verband met emissies beperkingen oplegt is een drijfveer voor industrie en beleidsmensen om te zoeken naar alternatieven zoals hernieuwbare energie voor wegverkeer. Dit is temeer omdat fossiele brandstoffen ook boeikasgassen tot gevolg hebben en een opwarming van de aarde. Maar de elektrificatie van het wegverkeer stelt nieuwe uitdagingen. Batterijen kunnen bijlange niet zoveel energie opslaan als een brandstoftank. De dagelijkse trajecten, typisch 90% van het verkeer, zijn echter korter dan 40km, maar sommige trajecten overschrijden de reikwijdte van een elektrisch voertuig. Voor deze laatste wordt de batterijkost zeer hoog. De oplossing is om te starten van een zuiver elektrisch voertuig en er een bereikvergroter (range extender) aan toe te voegen. Die zou klein en licht moeten zijn, waarbij een gewicht van minder dan 25kg realistisch is. Deze doctoraatsthesis stelt een convertor topologie voor met sturing en beveiliging zodat die kan ingezet worden. | |