In dit doctoraat werden numerieke methodes ontwikkeld voor het berekenen van trillingen van cilindervormige structuren, veroorzaakt door een evenwijdige vloeistofstroming waarin zij geplaatst zijn. Deze stromingsgeïnduceerde trillingen vormen een belangrijk aspect van de veiligheidsevaluatie van kernreactoren, aangezien ze kunnen leiden tot schade en slijtage van de brandstofstaven en stoomgeneratoren. Verschillende complexe verschijnselen met betrekking tot stromingsgeïnduceerde trillingen in buizenbundels werden bestudeerd met behulp van fluïdum-structuur-interactie berekeningen. Zo werden modellen ontwikkeld om trillingen veroorzaakt door grote wervels aanwezig tussen de buizen te berekenen. Ook werden de trillingen door de turbulente stroming in een met draad omwikkelde brandstofbundel en de daarvan gevolg zijnde slijtage ingeschat. Traditioneel wordt enkel het exacte ontwerp, zoals op de tekentafel, beschouwd, maar in werkelijkheid wordt de werking van een reactor beïnvloed door vele onzekerheden en wijkt deze dus af van dit ontwerp. Brandstofelementen hebben bijvoorbeeld de neiging om tijdens hun verblijf in de kern te vervormen. Het is belangrijk hiermee rekening te houden en daarom omvat dit onderzoek naast de voorgenoemde deterministische simulaties ook stochastische simulaties. Die laatste beschouwen geometrische afwijkingen van het ontwerp als onderworpen aan toeval en nemen dit in rekening voor het begroten van het trillingsgedrag van een buizenbundel. | |