Videostreaming applicaties domineren het internetverkeer. Deze groei is te danken aan de toegankelijkheid van videodiensten en geëvolueerde technologieën voor het afleveren van video, als HTTP Adaptive Streaming (HAS) en Web Real-Time Communication (WebRTC). HAS technieken zijn zeer effectief voor Video-on-Demand en livestreaming terwijl WebRTC wordt gebruikt in interactieve streamingtoepassingen.
Beide technieken hebben echter sommige problemen. In HAS gebruikt de videoclient een heuristiek om de videokwaliteit aan te passen aan de beschikbare bandbreedte. Client-gebaseerde heuristieken kunnen echter niets steeds een goede ervaring garanderen voor de eindgebruikers. Daarnaast werkt WebRTC peer-to-peer, waardoor deze techniek niet schaalbaar is wanneer er vele gebruikers aanwezig zijn.
Om deze problemen op te lossen stelt deze thesis een meer geavanceerde architectuur voor waarbij extra intelligente componenten in het netwerk worden geplaatst om de aflevering van de video's te ondersteunen.
Deze componenten worden gebruikt om (i) een eerlijke aflevering te garanderen tussen concurrerende HAS clients, (ii) de onderbrekingen in het afspelen van de video te vermijden en (iii) de schaalbaarheid van WebRTC systemen op te lossen.
Bovendien focust deze thesis op het optimaliseren van specifieke Quality of Experience parameters in plaats van Quality of Service parameters, die zich enkel richten op de netwerkprestaties en niet op de kijkervaring van de eindgebruikers.
| |