Het hoofddoel van mijn doctoraatsstudie was de mogelijkheden te onderzoeken van physics engines
in geotechnische simulaties. Physics engines zijn ontwikkeld om fysisch geloofwaardige beelden in
videospelletjes, animaties en films te maken. In deze studie is er gekozen voor de Bullet Physics
Library als basis.
In de doctoraatsstudie is onderzocht of het gekozen programma ook voldoende nauwkeurig korrel-
korrel interactie kan doorrekenen, die in de geotechniek veel voorkomen. Het regenen en verdichten
van korrels is gesimuleerd, evenals een schuifproef, waarin geen zand werd gebruikt maar metalen
bolletjes, zodat precies de pakking in de proef bekend was. Er bleek in alle gevallen goede
overeenstemming tussen metingen en simulatie.
Daarna is de impact van een vallende steen op een geotextiel op zand gesimuleerd. Hier bleek de
overeenkomst tussen simulatie en proef iets minder dan bij de vorige experimenten, maar nog steeds
heel behoorlijk.
Om gemakkelijk numerieke experimenten met granulair materiaal uit te kunnen voeren is het
softwarepakket Geo-Bullet ontwikkeld. Deze ontwikkeling gaat door na de doctoraatsstudie.
In de huidige versie is Geo-Bullet in staat om een behoorlijk aantal geotechnische problemen op te
lossen. Zo zijn o.a. berekeningen uitgevoerd om slepende ankers over een pijplijnbescherming te
simuleren. In de toekomst zullen de mogelijkheden nog belangrijk worden vergroot als korrel-water
interactie wordt ingebouwd. | |