Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: werktuigkunde-elektrotechniek

Ontwerp van een elektrische actuator met hoge koppeldichtheid voor quasi-direct-aangedreven robottoepassingen


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Jordi Van Damme   Datum: Dinsdag 03/10/2023 om 17:00 
Adres: vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering (EA08)
Technologiepark Zwijnaarde 131, 9052 Zwijnaarde
  Lokatie: leslokaal Rudolf E. Richter, gebouw 131 Volta, gelijkvloers, Technologiepark Zwijnaarde 131, 9052 Zwijnaarde
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Nederlands

Curriculum
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: werktuigkunde-elektrotechniek, Universiteit Gent, 2016
Master of Electromechanical Engineering: Main Subject Electrical Power Engineering, Universiteit Gent, 2018

Promotor
Guillaume Crevecoeur
Hendrik Vansompel

Examencommissie
prof. Filip De Turck
Guillaume Crevecoeur (EA08)
Hendrik Vansompel (EA08)
Alex Van den Bossche
Peter Sergeant, Universiteit Gent, Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, EA08 - Vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering, Technologiepark Zwijnaarde 131, 9052 Zwijnaarde
E: peter.sergeant@ugent.be
Ilya T'Jollyn
Jonathan Terfurth

Onderzoeksthema

Robots kunnen ons helpen bij het uitvoeren van gevaarlijke, belastende of weinig uitdagende taken. Hiervoor hebben we robots nodig die de gestructureerde fabrieksomgeving verlaten en kunnen werken in de echte wereld. Elektrische actuatoren vormen de spieren van de robot. Robots met actuatoren zonder of met een ééntraps tandwieloverbrenging hebben alle kenmerken, op één na, in huis om zich in de echte wereld te begeven: hun actuatoren zijn te zwaar of niet krachtig genoeg om zware objecten te manipuleren. In dit doctoraatsonderzoek werden daarom verschillende manieren onderzocht om de elektrische motor in dit soort actuatoren krachtiger te maken. Het belangrijkste resultaat van dit onderzoek was dat het gebruik van spoelen met geanodiseerde aluminium folie in plaats van gelakte koperdraad veel potentieel heeft. In geanodiseerd aluminium vormt het keramische aluminium-oxide de elektrische isolatie. Het lagere soortelijk gewicht van aluminium en de superieure thermische geleidbaarheid van de aluminium-oxide laag, laten toe om lichtere en krachtigere motoren te bouwen met deze spoelen. Om dit te bewijzen werd met beide types spoelen een motor gebouwd, en beide werden uitvoerig vergeleken op een draaiende testbank. Dit werk bevat de allereerste beschrijving van een succesvolle realisatie van een motor met spoelen uit geanodiseerd aluminium.


Taal proefschrift
Engels

Documenten