Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: bedrijfskundige systeemtechnieken en operationeel onderzoek

Analyse en evaluatie van de deterministische benaderingsmodellen voor het stochastische voorraad-transportprobleem


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Ehsan Yadollahi   Datum: Donderdag 26/03/2020 om 16:30 
Adres: ()
, null null
  Lokatie: leslokaal 1.1 - Baekeland, gebouw 130 Baekeland, eerste verdieping, Technologiepark Zwijnaarde 130, 9052 Zwijnaarde
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Engels

Curriculum
Master of science, Universiti Putra Malaysia, 2012

Promotor
El-Houssaine Aghezzaf
Birger Raa
Joris Walraevens

Examencommissie
prof. Gert De Cooman
El-Houssaine Aghezzaf (EA18)
Birger Raa (EA18)
Joris Walraevens (EA07)
Christine Di Martinelly
Marlies Van der Wee
Dieter Fiems
Stijn De Vuyst, Universiteit Gent, Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, EA18 - Vakgroep Industriële Systemen en Productontwerp, Technologiepark Zwijnaarde 46, 9052 Zwijnaarde
E: stijn.devuyst@ugent.be
Veronique Limère

Onderzoeksthema

Eén van de vele opties tot kostenbesparing in de bevoorradingsketen is de integratie van voorraadbeheer en het transportbeleid. De integratie zorgt voor een gedeelde verantwoordelijkheid die het tijdig leveren van producten aan de verkopers in de gevraagde hoeveelheden verzekert. Deze voorraadmanagementmethode noemt men ’Vendor Managed Inventory’ (VMI). In deze strategie is de leverancier verantwoordelijk voor het onderhoud van de voorraad van zijn klanten volgens de gemaakte afspraken in de ’Service Level Agreement’ (SLA) en zijn de klanten of verkopers verantwoordelijk voor het verstrekken van informatie over de juiste vraag naar producten alsook eventuele vastgestelde schommelingen. Om de bevoorrading te verbeteren worden orders van verschillende klanten samengevoegd en gelijktijdig afgehandeld. Dit zorgt voor een efficiënter gebruik van de voertuigen en laat de klanten toe kleinere voorraden bij te houden omdat de hoofdverdeler een vaste levering garandeert. De hoofdverdeler is niet alleen verantwoordelijk voor de constante bevoorrading maar zorgt er ook voor dat de transportkosten en kosten om die voorraad bij te houden zo laag mogelijk blijven. Het Voorraad-Transportprobleem combineert twee deelproblemen, namelijk voorraadbeheer en transportbeleid, in één geïntegreerd optimaal model met als doel enerzijds de kosten te reduceren maar anderzijds ook de bevoorrading aan de klanten te garanderen.


Taal proefschrift
Engels

Documenten