Eén van de vele opties tot kostenbesparing in de bevoorradingsketen is de integratie van
voorraadbeheer en het transportbeleid. De integratie zorgt voor een gedeelde verantwoordelijkheid
die het tijdig leveren van producten aan de verkopers in de gevraagde hoeveelheden verzekert. Deze
voorraadmanagementmethode noemt men Vendor Managed Inventory (VMI). In deze strategie
is de leverancier verantwoordelijk voor het onderhoud van de voorraad van zijn klanten volgens
de gemaakte afspraken in de Service Level Agreement (SLA) en zijn de klanten of verkopers
verantwoordelijk voor het verstrekken van informatie over de juiste vraag naar producten alsook
eventuele vastgestelde schommelingen.
Om de bevoorrading te verbeteren worden orders van verschillende klanten samengevoegd en
gelijktijdig afgehandeld. Dit zorgt voor een efficiënter gebruik van de voertuigen en laat de klanten
toe kleinere voorraden bij te houden omdat de hoofdverdeler een vaste levering garandeert. De
hoofdverdeler is niet alleen verantwoordelijk voor de constante bevoorrading maar zorgt er ook voor
dat de transportkosten en kosten om die voorraad bij te houden zo laag mogelijk blijven.
Het Voorraad-Transportprobleem combineert twee deelproblemen, namelijk voorraadbeheer en
transportbeleid, in één geïntegreerd optimaal model met als doel enerzijds de kosten te reduceren
maar anderzijds ook de bevoorrading aan de klanten te garanderen. | |