De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor de gebruiker als bron van productinnovatie. Die verhoogde belangstelling steunt op de gedachte dat er innovatieve gebruikers zijn, ook wel lead users genoemd, die actief bezig zijn met het genereren van nieuwe productideeën voor onvervulde behoeften. Lead users worden gekenmerkt door hun ontevredenheid met bestaande producten en liggen vaak aan de oorsprong van toekomstige producttrends. Toch ervaren managers, ontwerpers en ingenieurs problemen met het tijdig en nauwkeurig identificeren van de juiste gebruikers als bron van innovatie. Lead users zijn namelijk een schaars goed, ook al zijn ze in zowat elk domein terug te vinden.
Aangezien personen met een beperking dagelijks in contact komen met een grote verscheidenheid aan onvervulde productbehoeften, gaan we in dit proefschrift na of deze groep een geschikte bron van productinnovatie vormt. We tonen aan dat mensen met een beperking vaker oplossingen bedenken en dat deze oplossingen ook origineler zijn in vergelijking met oplossingen van mensen zonder beperking. Vanuit een gebruikersperspectief tonen we aan dat deze groep van gebruikers tot nu toe onterecht weinig aandacht kreeg binnen het domein van productinnovatie. | |