Doctoraat in de industriële wetenschappen: bouwkunde

Ontwerpkader en mechanische karakterisering op meerdere niveaus voor gelaagde composieten in brugdekken


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Jordi Uyttersprot   Datum: Dinsdag 28/11/2023 om 17:00 
Adres: vakgroep Bouwkundige Constructies en Bouwmaterialen (EA14)
Technologiepark Zwijnaarde 60, 9052 Zwijnaarde
  Lokatie: auditorium Vandenhove, Paviljoen Charles Vandenhove, gelijkvloers, Rozier 1, 9000 Gent
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Nederlands

Curriculum
Master in de Industriële Wetenschappen: Bouwkunde (Master of Civil Engineering Technology)

Promotor
Wouter De Corte
Wim Van Paepegem

Examencommissie
em. prof. Luc Taerwe
Wouter De Corte (EA14)
Wim Van Paepegem (EA11)
Wim De Waele
Veerle Boel
Joao Correia
Jean-François Caron

Onderzoeksthema

Het onderzoek verkent gelaagde composieten (GC), dit zijn materialen geïnspireerd door natuurlijke structuren met een schuin gelaagde opbouw. In tegenstelling tot natuurlijke analogieën, zijn door mensen gemaakte GC's samengesteld uit star met elkaar verbonden lagen. Het onderzoek heeft als hoofddoel het begrijpen van de mechanische eigenschappen en schadetolerantie op verschillende niveaus, van structuur tot laminaat. Het onderzoek heeft belangrijke implicaties voor brugconstructie, met name voor voetbruggen. Het ontwikkelt een analytische ontwerpprocedure voor GC-kern versterkte sandwichpaneel voetbruggen, gericht op efficiënt materiaalgebruik en structurele integriteit. Bovendien onderzoekt het de impact van mens-structuurinteractie op trillingen in voetbruggen, wat het comfort en de veiligheid van dit type bruggen moet verbeteren. Het onderzoek benadrukt ook de robuustheid van GC-structuren, wat de duurzaamheid verhoogt en onderhoudskosten verlaagt. Daarnaast analyseert het de mechanische eigenschappen van gelaagde laminaten, wat nuttig is voor materiaaloptimalisatie in toepassingen die stijfheid en sterkte vereisen. Het onderzoek breidt zich uit naar hybride staal-GC composieten, met doel langere en efficiëntere brugoverspanningen mogelijk te maken. Ondanks enkele beperkingen biedt dit onderzoek solide basisinzichten voor ingenieurs en ontwerpers en draagt het bij aan technische innovatie en oplossingen voor uitdagingen in de bouwkunde. Het verbetert materiaalgebruik, voetgangerscomfort, duurzaamheid en technische mogelijkheden in de praktijk.


Taal proefschrift
Engels

Documenten