Het onderzoek verkent gelaagde composieten (GC), dit zijn materialen geïnspireerd door natuurlijke structuren met een schuin gelaagde opbouw. In tegenstelling tot natuurlijke analogieën, zijn door mensen gemaakte GC's samengesteld uit star met elkaar verbonden lagen. Het onderzoek heeft als hoofddoel het begrijpen van de mechanische eigenschappen en schadetolerantie op verschillende niveaus, van structuur tot laminaat.
Het onderzoek heeft belangrijke implicaties voor brugconstructie, met name voor voetbruggen. Het ontwikkelt een analytische ontwerpprocedure voor GC-kern versterkte sandwichpaneel voetbruggen, gericht op efficiënt materiaalgebruik en structurele integriteit. Bovendien onderzoekt het de impact van mens-structuurinteractie op trillingen in voetbruggen, wat het comfort en de veiligheid van dit type bruggen moet verbeteren. Het onderzoek benadrukt ook de robuustheid van GC-structuren, wat de duurzaamheid verhoogt en onderhoudskosten verlaagt. Daarnaast analyseert het de mechanische eigenschappen van gelaagde laminaten, wat nuttig is voor materiaaloptimalisatie in toepassingen die stijfheid en sterkte vereisen. Het onderzoek breidt zich uit naar hybride staal-GC composieten, met doel langere en efficiëntere brugoverspanningen mogelijk te maken.
Ondanks enkele beperkingen biedt dit onderzoek solide basisinzichten voor ingenieurs en ontwerpers en draagt het bij aan technische innovatie en oplossingen voor uitdagingen in de bouwkunde. Het verbetert materiaalgebruik, voetgangerscomfort, duurzaamheid en technische mogelijkheden in de praktijk. | |