Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: bouwkunde

Experimentele evaluatie van het mechanisch gedrag van de zinkvoegen en van een methode voor de vermindering van het risico bij aardbevingen bij afgezonken tunnels


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Wenhao Xiao   Datum: Maandag 26/02/2018 om 11:00 
Adres: ()
, null null
  Lokatie: vergaderzaal 2.2 Oude Infirmerie, Het Pand, tweede verdieping, Onderbergen 1, 9000 Gent
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Engels

Curriculum
Master of Tunnel and Underground Engineering, Tongji University, China, 2014

Promotor
Luc Taerwe
Yong Yuan

Examencommissie
em. prof. Hendrik Van Landeghem
Luc Taerwe (EA14)
Yong Yuan (Tongji University, China)
Wouter De Corte, Universiteit Gent, Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, EA14 - Vakgroep Bouwkundige Constructies en Bouwmaterialen, Technologiepark Zwijnaarde 60, 9052 Zwijnaarde
E: wouter.decorte@ugent.be
Bart De Pauw
Hervé Degée
Robby Caspeele
Joost Walraven
Haitao Yu

Onderzoeksthema

Zinkvoegen verbinden de tunnelelementen in afgezonken tunnels en zijn kritiek voor de integriteit en waterdichtheid van de tunnel. Gezien de complexiteit van zinkvoegen is het mechanisch gedrag echter niet goed gekend. Bovendien vormt de zinkvoeg een zwak punt bij aardbevingen. Vooreerst wordt het mechanisch en faalgedrag onderzocht via een uniek experimenteel onderzoeksprogramma. De proefresultaten tonen aan dat tandverbindingen in de zinkvoeg niet tegelijkertijd geactiveerd worden. Er wordt een verschil vastgesteld tussen de ontwerpcapaciteit en de experimenteel bekomen waarde. Daarnaast tonen de proeven aan dat het rubberprofiel in de zinkvoeg een significante bijdrage levert aan de afschuifstijfheid. Dit wijst erop dat de rubberafdichting niet kan verwaarloosd worden bij het tunnelontwerp. Om het risico bij aardbevingen te verminderen wordt in de thesis een ontwerpprocedure uitgewerkt voor een mechanisch toestel waarmee een maximale energiedissipatie in de voeg bekomen wordt. De werking van dit toestel is vervolgens gevalideerd met een grootschalig experiment. Bevestigt de test de ontwikkelde theorie en het potentieel van de methode. Hieruit wordt geconcludeerd dat energie-dissipatie in zinkvoegen een veelbelovende piste is voor verder onderzoek. Algemeen vormen de resultaten van het uitgevoerde onderzoek en de eruit afgeleide modellen, een waardevolle bron van informatie voor het ontwerp van afgezonken tunnels.


Taal proefschrift
Engels

Documenten