In de afgelopen decennia zijn we getuige geweest van een technologische evolutie in digitale video die ons dagelijks leven op talloze manieren heeft beïnvloed. Maar ook nu verandert de manier van hoe naar video gekeken wordt. Video werd typisch van op afstand bekeken, maar nu worden ook virtuele of geaugmenteerde werelden op slechts een paar centimeter afstand van onze ogen weergegeven. Lichtveldtechnologie is ontstaan als een nieuw veld in digitale beeldbewerking. Deze technologie is gericht op het verbeteren van de manier waarop we deze virtuele werelden waarnemen. Deze technologische verandering veroorzaakt natuurlijk grote veranderingen in de manieren waarop we visuele inhoud vastleggen, comprimeren, opslaan en verzenden. In dit proefschrift onderzoeken we manieren om lichtveldbeelden en -video te comprimeren met behulp van gestandaardiseerde technologie. Nieuwe benaderingen worden voorgesteld en getest voor het optimaliseren van de compressie-efficiëntie en het gemak van willekeurige toegang, twee belangrijke functies bij multimedia-compressie. Bovendien gaan we nog een stap verder door de functie van parallelle decodering te onderzoeken voor een nieuwe modelgebaseerde beeld- en videorepresentatie. | |